OK, det kan godt være jeg går lidt for meget op i de der procenter, jeg
er bare vant til at en vin må være 12,5 % men bare absolut ikke 12,6 %.
For så falder der virkelig brænde ned !!!

Jeg er også enig med Heikki ? bare øllen smager godt så er alt andet
egentlig ligegyldigt.

MEN jeg kan bare godt lide at udgangspunktet (opskriften) er så korrekt
som mulig, da der er masser af andre usikkerheder undervejs.

Hvis man f. eks skal efter-karbonere en hvede ØL, så har jeg set op til
15 g hvidt sukker per L. Det giver immervæk næsten 1 % mere alkohol ? og
det syntes jeg da man bør have med i opskriften.

?

Hvis du ved at BeerCalc bruger en fast ekstrakt % kan du jo bare selv
korrigere

YEPS ? det gør jeg også. Selvom jeg ikke bruger sukker ;-)

Jeg sætter så sukker mængden 33 % højere, da attenuation jo i standard
cutter sukker-forgæringsgraden ned til 75 %. ( 100 g sukker = 133 g x
0,75 = 100 g) men så passer OG jo ikke med virkeligheden .... så jeg gør
det kun midlertidigt for at se alkohol procenten.

Søren