UHA nu vi jeg gøre forvirringen total ?

Nu er det sådan at begge målinger er forbundet med fejl. Refraktometer
målingens lysdrejningen sker med samme polaritet, altså sukker og alkohol
drejer samme vej !!!

Flydevægtmålingen måler forkert fordi, fordi alkoholens vægtfylde er
væsentlig under 1,000 og jo mere der er i mosten jo mere vil den trække
den totale vægtfylden ned.

Der findes en let tilgang til alkohol beregningen og en evt. attenuation
(nedgæring af sukker) her:

 [http://www.honeycreek.us/conversion.php]
http://www.honeycreek.us/conversion.php
[http://www.honeycreek.us/conversion.php]

Gå ned til : Content Calculator og fyld de 2 første bokse ud med f.eks
1063 og 1012 og du vil se at den rigtige sukkerrest er 1021 og ikke 1012
som du har målt !!

Calkulatoren, udregner restsukkeret ud fra en flydevægt måling og IKKE en
refraktometer måling !!!

Beregneren skal vide hvor meget sukker der er til start. F.eks. 80 Oe =
1080 derefter kan beregnerens formel kan nu udregne en reel rest
sukkerværdi.

Men pas nu på, hvis du skal sammenligne FG med andre bryggere så er det
den ?forkerte? værdi som oftes omtales. (tror jeg)

Har du et refraktometer, så er her til gengæld er her et regneark hvor
den rigtige FG kan udregnes:

http://www.winemanager.com/slarsen/Beer/Download/Sukker_FG_omregning.xls
[http://www.winemanager.com/slarsen/Beer/Download/Sukker_FG_omregning.xls]

Men igen, jeg tror ikke der er mange der i daglig omtale bruger den
?rigtige? FG værdi.

MVH Søren Larsen