Frem for straks at bruge Jans bud på mængden af kaffe, så kan du også
tilsætte halvdelen når du omstikker (hvis du gør det - ellers efter en uges
gæring) lade det stå en uge, smage på det og vurdere hvordan det er i
forhold til dine forventninger.
Tilsætninger er lidt et religiøst spørgsmål, men jeg holder mig personligt
til at noget aroma forsvinder under stormgæringen, så det er bedre at
tilsætte fx. kaffe *efter* den første uge.

Christian

2009/11/26 Kristoffer Vad <kris...@gmail.com>:
> [...]
> hverken udstyrsmæssigt eller mentalt. Det er grunden til jeg tyr til den
> slags kemiske tilsætninger der ellers imø bør være fyfy.
>
> Når jeg har brygget beerkits er der ingen decideret kogning af urten i
> processen (da det har været pre-humlet ekstrakt indtil nu) - blot af det
> vand der initielt skal opløse ekstrakten. Jeg regner med at blande
> Maltodextrinen i det vand således det bliver bakteriefrit. Har googlet mig
> frem til en mængde på 25g/l som indikator - aner ikke hvordan det vil
> påvirke viscositeten på øllen. Vil blot gerne have en cremet stout.

8700)