Kære brygger!

Hver gang jeg brygger øl, bliver jeg lettere irriteret over, at jeg ikke
får maksimalt ud af min lauter tun og jeg tænkte, at du måske har et tip
til, hvordan jeg kan forbedre denne del...

Min lauter tun er med en si, der sidder ca. 5 cm. over bunden. Højden er
sikkert valgt, for at sien skal være over selve tappehanen.

Men når jeg er færdig med at mæske og urten er taget fra, kan jeg se, at
der ligger mindst 3 liter god urt i bunden - under sien. Jeg har prøvet
at fylde rummet under sien op med sten (ja spørg lige, hvad familien
sagde, da jeg begyndte at koge en omgang sten). Men der var stadig 2,5
liter god urt til overs.

Og det ser ud til, at det er noget af det fineste urt, der ligger i
bunden. Pænt mørk og godt med sødme i. Hvis jeg prøver at hælde det
forsigtigt fra ved at tippe spanden, bliver det straks grumset, så det
er heller ikke en god løsning.

Har du samme udfordring - og hvad har du gjort?

Hilsen Alex, 7000