From: Morten Haugaard Boldsen
Sent: Saturday, January 14, 2012 9:01 AM
To: brygfo...@haandbryg.dk
Subject: [Brygforum] Min og max gæringstemp

Hej medbryggere.

Jeg skal til at lave en undergæret bock, men har lidt udfordringer med at finde
et godt sted, hvor den kan stå at gære. Temperaturen skal jo helst være 9-14
grader. Jeg har en skunk, som er kold, men den kan godt blive meget kold
(omkring frysepunktet). Så har jeg nogle værelser uden varme på, men de kan
godt blive lidt for varme.

Så mit spørgsmål er: Den optimale temp er omkring 9-14 grader, men hvad er
øverste og nederste grænse for hvornår gæren går i stå/dør?

Ps.: det kunne også være interessant at høre tilsvarende for overgær.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Morten H. Boldsen