Det lyder som en god idé med havre i malten. Hvor meget kommer du i i forhold til den øvrige malt.
1 liter... Det er første gang jeg har brugt havre til en lavalkoholisk øl og min vægt var i stykker. MEN jeg brugte 7 liter pilsnermalt, 1 liter munichmalt, 1 liter havregryn og 0,5 liter surmalt.
Hvordan karamelliserer man malten?
Det jeg mente var, at jeg tager de første par liter urt fra mit mæskekar og stille og roligt hælder det i en meget varm gryde, så det syder og bobler som ind i helvede. Hvis du vil lave dit eget karamelmalt kan du bare udbløde noget uvalset malt i vand og bage det ved 70 grader i en times tid og efterfølgende banke temperaturen op. Ikke at jeg har prøvet det. Endnu:)
Jeg har en 30 liters elgryde, men jeg har aldrig prøvet at dele urten op i to. Hvordan gør du?
Jeg koger i to separate gryder, hvoraf den ene er min varmtvandsopvarmningsaggregat. Jeg gør altid det, at jeg opsamler den første urt i den lille gryde (og starter kogning) og opsamler den efterfølgende urt i en gærespand mens jeg løbende tømmer den store gryde/varmtvandsbeholder. Hvis jeg laver to øl af samme urt koger jeg bare drikkeøllet i den store gryde og godtøllet i den lille. Og hvis jeg laver én øl (som jeg normalt gør), så blander jeg de to gryder undervejs, så jeg har to gryder med ens indhold.

-Rasmus #9000

Vh
Kristian Krægpøth