From: Søren Skov Andersen
To: brygfo...@haandbryg.dk
Sent: Thu, Jun 27, 2013, 10:56 AM
Subject: [Brygforum] Tvangskarbonering ved stuetemperatur
Hej alle

Jeg er ny i fadøl og tvangskarbonering på fad. Jeg har derfor behov for
lidt guidance i, hvordan man regner sig frem til det rette CO2 tryk ifm
tvangskarbonering ved stue-temperatur (der er 18 grader i skuret, hvor jeg
har sat gærspandene ud). Jeg har desværre ikke mulighed for at køle mine
fade ned før tvangskarboneringen, men mit fadølsanlæg er med køler.
Planen er at tilsætte CO2 tryk til mine fade og ryste dem, til de er
karboneret, da jeg skal være klar til på lørdag.
Jeg er klar over, at forskellige øl-typer skal have forskelligt CO2
indhold, men derudover må der vel være et forhold mellem CO2 indhold ved
drikke-temperatur og ved stue-temperatur, og mon ikke det er en kendt
problemstilling, som I andre har løst før?
Der findes jo et par steder som nedenstående, men hvad er det for en
temperatur, der skal tastes ind? Drikke-temperaturen eller
stue-temperaturen?

http://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/
(http://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/)
Jeg har også læst Lund Tekniks guide, og er også her i tvivl om
forholdet mellem drikke- og stue-temperatur, f.eks. går tabellen ikke op
til 18 grader...
http://lundteknik.dk/vejled/tvangskarbonering-og-co2.pdf
(http://lundteknik.dk/vejled/tvangskarbonering-og-co2.pdf)
MVH/Søren