Hej Carsten,
Selv med cirkulation kan du ikke bare regne med termostaten, der er alt for
stor hysterese i den gryde. Jeg brygger med isoleret Lund gryde på følgende
måde:
Find den rigtige strike temperatur, brug evt. Beersmith der kan tage hensyn til
alt ligefra gryde deadspace til temperatur på malten. Jeg rammer 100% den
ønskede temperatur hver gang. Skru termometeret på gryden nær nul.
På med låget og mæsk 20 minutter uden indblanding og løft af låget.
Herefter starter jeg cirkulation med pumpe, og måler min temperatur samme sted
i gryden altid! Nu drejer jeg termostaten så gryden varmer i 1-2 minutter, og
skruer igen ned på nul. Dette gentager jeg med mellemrum.
Find din egen metode, men mål altid temperaturen det samme sted, der er nemlig
forskellige temperaturer i gryden, og lær så dit system at kende hen af vejen,
hvis du har for stor restsødme i din øl, må du lidt længere ned i temperatur
visa versa.
God fornøjelse med dit system, det kan brygge rigtig godt øl :-)

Kippis!