Hej Carsten

Jeg har i denne sammenhæng antaget at din gærspand er lukket (låget på), at du har en eller anden væske i gærrøret, og at dit cylinderglas var åbent ;)

Med mindre den gær du har tilsat har været ret død tror jeg ikke det er et problem. Tilfældighedernes spil er gældende her tror jeg. Jeg har før hørt om succesfulde gæringer, der først er startet efter ~30 timer, men mine starter nu gerne lidt før. Det hele drejer sig gerne om urtstyrke, kvalitet af gær og om hvorvidt man har lavet gærstarter eller ej (opformeret gæren). Jeg bruger kun tørgær på ca. 20L øl langt oftest under 1068, så jeg opformerer ikke... (det er næsten optakt til en religiøs konflikt hvordan folk gør med deres gær (Hej NSA ;) ))

Igen; jeg tror ikke du bør være nervøs med mindre du ved din gær er meget gammel og død. Dit cylinderglas er ganske givet "inficeret" med en vildgær (vildgær er ikke nødvendigvis et skældsord!), men var det mig, ville jeg lade min urt stå! Skulle det være en vildgær er det oplevelsen værd, uden at det nødvendigvis ender skidt. Man skal naturligvis kunne lide syrligt øl, men....

Vi glæder os nok allesammen til at høre hvad det ender med! Tag dig en af dine andre gode, kolde bryg og slå lidt af det i blodet ;)

Mvh
Morten

--
http://brygbaren.dk
Har du et spørgsmål om brygning, eller vil du gerne hjælpe andre?