L'altre dia vaig llegir aquest article d'en Fèlix Martí, expresident d'Unesco 
Catalunya, que crec que és molt interessant i clarificador de les actituds dels 
partits polítics catalans i amb més raó després de veure la campanya 
manipuladora del PSOE principatí.

 

Xavi.

 

EL SENTIT DEL NO 

FÈLIX MARTÍ, PRESIDENT DE L'OPINIÓ CATALANA 

Barcelona  ·  09/05/2006 

 

El vot crític contra el nou Estatut de Catalunya es va orientant 
progressivament cap al NO i descarta altres propostes que s'inclinaven pel vot 
en blanc o pel vot nul. Em semblen bones notícies les declaracions dels 
diversos col·lectius que es defineixen pel NO perquè la dispersió del vot 
crític li feia perdre força política. Si s'aconsegueix engreixar suficientment 
el NO, el nou Estatut a la curta o la llarga estarà deslegitimat i tindrem 
l'oportunitat d'iniciar seriosament un procés constitucional per a Catalunya. 

Els partidaris del NO reconeixem que, comparat amb l'Estatut del 1979, el nou 
text suposa algunes millores tècniques però no modifica substancialement la 
condició colonial de Catalunya. Constatem amb goig que cada vegada hi ha més 
ciutadans que volen donar per acabada l'etapa que ens ha definit com una 
comunitat autònoma de l'Estat espanyol. El NO al nou text estatutari significa 
que desitgem que s'inauguri una nova etapa política que no es conformi amb 
administrar els molt limitats poders que poden exercir les institucions 
catalanes i que s'expressi democràticament la voluntat de dotar-nos d'una 
llibertat nacional homologable a la de tots els pobles sobirans. Sabem que 
aquesta és una opció rupturista en relació a l'essencialisme nacional espanyol 
que no ha manisfestat cap disposició per evolucionar cap a un estat 
plurinacional, pluricultural i plurilingüe. Ara és l'hora de rebutjar un ordre 
constitucional que aspira a mantenir indefinidament la subordinació nacional 
dels catalans. S'haurà de votar que NO, perquè no volem un altre estatut 
d'autonomia, és a dir de pura regionalitat. 

Ens agradaria que el vot negatiu fos tan notable que signifiqués la 
minorització del nacionalisme català dòcil que ha estat hegemònic durant les 
últimes dècades i que desemmascarés definitivament les aparences nacionalistes 
del sucursalisme polític que no ha fet altra cosa que subordinar els interessos 
de la política catalana a les prioritats del govern espanyol. Ens agradaria que 
s'acabés l'etapa de la lenta gradualitat i sobretot, que s'esquerdés el 
prestigi d'un catalanisme còmplice dels poders espanyols que volen seguir 
funcionant amb la lògica colonial. També ens agradaria que el NO fos 
interpretat a Europa i a tot el món com una desautorització de la propaganda 
espanyola que ha volgut fer creure que ja s'havia resolt el problema del 
reconeixement polític de Catalunya i com anunci de la decisió dels catalans 
d'integrar-nos directament a Europa. 

  

------------------------------------------------------------
Llista de correu cardedeu , una iniciativa del Cardedeu Online Club 
http://www.cardedeu.org/club/ amb el suport de Thesaurus Serveis Documentals. 
- Missatges a [email protected]
- Altes, baixes i canvis d'adreça a 
http://llistes.thesaurus.net/mailman/listinfo/cardedeu_llistes.thesaurus.net
- Instruccions de participació a http://www.thesaurus.net/c10/llista/

Respondre per correu electrònic a