On Fri, 2018-02-09 at 18:21 +0100, Paul van der Vlis wrote:
> Voor een klein architectenbureau moet ik een server voor dataopslag
> maken. Eigenlijk werkt er vooral 1 architect.
>
> Zul je het verschil merken tussen een 5400rpm disk en een 7200rpm
> disk?

Dat hangt af van de data-dichtheid (hoeveel data er op één rotatie van
een schijfkant gelezen kan worden) en het aantal schijven die er
binnenin zitten (meestal is dat laatste afhankelijk van de capaciteit).

Gemiddelde toegangstijden zijn ook relevant (latency), zeker bij veel
kleine bestanden.

Zoek ergens een site die dat recent gebenchmarkt heeft voor
realistische & relevante cijfers.

> Er wordt met Samba en een Gbit netwerk op toegegrepen.
> Het gaat om veel kleine bestandjes, maar samen wel veel data tijdens
> openen en opslaan van een project.

Wat is de grootte-orde die gelezen wordt bij het openen van een
project?  Megabytes, gigabytes, terabytes?

> We zitten te denken aan deze disks:
> https://www.4launch.nl/product/375340/WD-Red-WD80EFZX-8TB

Als ik me goed herinner zijn dat schijven met variable rotatiesnelheid.
 Die "RPM Class" is tegenwoordig in feite vaak een marketing-term, geen
echt technisch objectieve specificatie.
Zie ook m'n eerdere opmerking over benchmarks...  :)

---

Je kan eventueel ook SSDs gebruiken, of een SSD als cache gebruiken
(altijd handig als de meest recent gebruikte projecten van zo'n
snellere cache komen).

--
Jan Claeys

Antwoord per e-mail aan