Hallo,

Ik heb een paar virtualisatie-servers in het datacenter, en nu wil ik
het zo gaan maken dat ik een guest over kan zetten naar een andere
server. Daarvoor is een vorm van gedeelde opslag nodig.

Wat ik wil delen zijn vooral virtuele disks (ik gebruik nu qcow2
images). Uiteraard zou dat kunnen met een fileserver met iets als NFS of
Samba.

Alternatief lijkt het me ook te kunnen met een SAN-oplossing op basis
van Debian, dus een systeem wat blockdevices via het netwerk deelt. Dat
zou dan kunnen met een protocol als iSCSI, AoE, of FCP.

En om het nog interessanter te maken zou het ook nog kunnen met een
cluster lijkt me. Ik kwam bijvoorbeeld Ceph, DRBD en BeeGFS tegen. CLVM
kun je er denk ik ook toe rekenen, dat is de cluster-variant van LVM.
Als ik het goed begrijp heb je met zo'n cluster geen centrale fileserver
meer, maar heb je een soort raid tussen verschillende machines. Klinkt
wel heel interessant, je hebt dan geen single point of failure meer. En
wellicht hoeft de data bij lezen niet meer over het netwerk in mijn
situatie, wat wellicht toch voordelen heeft.

Wie heeft ervaring, en ook nog tijd & zin wat te vertellen?

Groeten,
Paul

https://www.vandervlis.nl/

Antwoord per e-mail aan