Vorige weekend al even met RancherOS aan het experimenteren geweest.
Dat is en soort van Docker only Linux distributie. En dat gaat
eigenlijk best eenvoudig. Een oude 4 core x86_64 Dell server is al
voldoende, zo blijkt. Wat extra geheugen erin dat kan geen kwaad.

https://rancher.com/rancher-os/

Het bijzondere is dat het HostOS zelf ook in een container zit. En dat
je van het éne type console voor een ander kan vervangen.

Eén van de opties is Debian ...

https://rancher.com/docs/os/v1.2/en/configuration/switching-consoles/

Ja maar, waarom dan RancherOS? Dat heb ik uitgezocht. RancherOS is
eigenlijk niet veel meer dat een kernel, de loadable modules en
hardware firmware. En door de switch maak je van de rest Debian.

https://github.com/rancher/os/releases

Mijn tip: Als je hiermee aan de slag wilt gaan, doe het op een schone
disk. Ze gebruiken syslinux, wat op mij spartaans overkomt. Vandaar.

Doe er je voordeel mee.

Met vriendelijke groet,

--
Frans van Berckel