Hallo Gijs en anderen,

Op 09-12-2022 om 08:54 schreef Gijs Hillenius:
Hoi!

Een collega op het werk helpt me met het combineren van super-eenvoudig
te schrijven serietje van MarkDown regeltjes, die je dan met een enkel
commando:

,----
| nix run git+https://url...dinges-theme/#pandoc-presentation --refresh --
presentation.md
`----

omzet in een PDF.

Het werkt vlekkeloos op zijn machine (100% nix).

Het werkt bijna vlekkeloos op een VM ingericht met yum (rpm). Daar
moeten we  dat commando dan beginnen als:

LC_ALL="C" nix run git

Op mijn Debian Sid machine krijgen we gekke neven-effecten. Het werkt,
net als op die Yum vm niet zonder LC_ALL="C". Maar met LC_ALL="C"
verschuift op alle PDF pagina's het logootje, zo gauw als we ook maar
een enkel plaatje (JPG) invoeren.

Ik heb net https://wiki.debian.org/Locale bestudeerd.

/etc/environment is leeg

ssh een sshd config bevatten die
SendEnv LANG LC_* en AcceptEnv LANG LC_*

..

Iemand nog een ander idee?

Je moet tegenwoordig /etc/default/locale hebben, maar dat staat vast ook in https://wiki.debian.org/Locale .

"LANG=C" geeft soms problemen. Bijvoorbeeld het Python programma "rpl" werkt dan niet meer, en sommige tekens kunnen niet weergegeven worden lijkt me. Overweeg iets anders zoals "LANG=en_US.UTF-8", of wat ik ook vaak gebruik is de Ierse UTF-8 locale. Voordeel van die Ierse locale is b.v. dat ze in Ierland A4 papier gebruiken en Euro's als valuta etc. Eigenlijk staat alles dan vanzelf goed voor een Nederlandse computer die Engels als taal wil.

Misschien dat door dat andere papier in de USA (letter) het logo verspringt.

Ik zou proberen de SSH config op default te houden, dat heb je volgens mij ook. "SendEnv LANG LC_*" hoort in ssh_config, en "AcceptEnv LANG LC_*" hoort in sshd_config.

Groet,
Paul

https://vandervlis.nl/

Antwoord per e-mail aan