Hallo Martijn,

Op 29-07-2023 om 22:10 schreef Martijn van de Streek:
Paul van der Vlis schreef op za 29-07-2023 om 21:38 [+0200]:
Is er hier iemand met ervaring met een bluetooth muis?

Ik gebruik al een paar jaar Bluetoothmuizen van Microsoft en Logitech.

De eerste machine vind hem helemaal niet (ondanks drukken op knopje).

De tweede machine vind hem wel, ik kan hem koppelen en als vertrouwd
aanmelden. Maar als ik op verbinden druk dan geeft hij een
input/output
error.

Ik zie dat hij hem wil verbinden als HID device, maar ook als "A2DP
bron" en "A2DP zink". Die laaste twee dingen gaan volgens mij over
audio..

Waar of met welke tool(s) zie je deze meldingen/foutmeldingen precies?

In zo'n grafisch tooltje, blueman. Ik klik dan rechts op het device, en als ik met de muis boven "verbinden" sta zie ik dat dan. Het is Nederlands, wellicht is "zink" een vertaling van "sink".

Ik kan ook op "info" drukken. Daar zie ik dat hij "paired" is en "trusted", niet "blocked", geen "legacy pairing", en niet "connected".

hcitool zegt dit:
---------
root@laptop:~# hcitool info DC:2C:26:A8:DD:7C
Requesting information ...
        BD Address:  DC:2C:26:A8:DD:7C
        OUI Company: Iton Technology Limited (DC-2C-26)
        Device Name: Bluetooth 3.0 Mouse
        LMP Version: 3.0 (0x5) LMP Subversion: 0x2211
        Manufacturer: Broadcom Corporation (15)
        Features page 0: 0xbf 0x06 0x86 0x78 0x00 0x06 0x59 0x87
                <3-slot packets> <5-slot packets> <encryption> <slot offset>
                <encapsulated PDU> <non-flush flag> <LSTO> <inquiry TX power>
                <EPC> <extended features>
        Features page 1: 0x01 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00
-------

Wat is jullie ervaring met bluetooth input devices als muizen en
toetsenborden?

Voor mij werkt het op meerdere machines heel soepel. Alleen op het
loginscherm werkt de muis niet, waarschijnlijk omdat dan de bluetooth-
software nog niet (volledig) geladen is en de "per user" apparaat-
pairings nog niet bekend zijn.

Interessant. Optie is natuurlijk dat loginscherm uit te zetten.

Om een muis de eerste keer te gebruiken, hoef ik alleen op de "pairing"
knop te drukken terwijl het Bluetooth-configuratiescherm in Gnome open
is. Na een paar seconden verschijnt dan de muis in de lijst
ongekoppelde apparaten. Na een klik (met een andere muis) werkt het
apparaat dan direct.

Volgens mij werkt het in andere desktop-omgevingen (in elk geval KDE)
op ongeveer dezelfde manier.

Ik deed het in Cinnamon, maar klinkt erg hetzelfde als bij jou.

Sommige muizen gaan na een tijdje niet gebruikt te zijn uit en zijn dan
pas na een klik weer te gebruiken (persoonlijk vind ik dit
onhandig/vervelend, want ik vergeet altijd of het OS die eerste klik
ook registreert). Andere muizen gaan gewoon "aan" op beweging zoals
reguliere draadloze muizen.

Bedankt voor de info.

Ik gebruik bijna nooit bluetooth. Heb in het verleden wat slechte ervaring met bluetooth audio gehad. Het functioneerde wel, maar na een reboot gaf het altijd weer gedoe het aan de praat te krijgen.

Groet,
Paul

https://vandervlis.nl/

Antwoord per e-mail aan