On Wed, Oct 11, 2023 at 09:34:19PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Kan iemand me misschien uitleggen waarom het aanmaken van een disk via
> virt-manager anders is?  En of hier misschien iets aan te doen is?

Je hebt al het antwoord gehad dat het een sparse file was.

Je kan het formaat van een bestaand image wijzigen, als je dat wilt:

qemu-img convert -O qcow2 -f raw input.raw output.qcow2

Dit leest het bestand "input.raw" in, en schrijft een bestand
"output.qcow2". Het eerste bestand is in raw formaat (want "-f raw"),
het tweede bestand is in qcow2-formaat (want -O qcow2).

Het is mogelijk dat in de XML-definitie van je VM het formaat opgegeven
wordt. Als dat het geval is, dan moet je dat bijwerken na de conversie.
"virsh edit domein", of in virt-manager de VM openen, op het lampje
klikken links bovenaan op de opties te zien, op de disk klikken die je
geconverteerd hebt, en dan naar het tabblad XML gaan.

Je kan verder ook het standaard gebruikte formaat instellen. Hiervoor
moet je de storage pool XML bewerken. Dat kan je doen op twee manieren:

- via virsh: "virsh pool-edit <storage pool naam>", bijvoorbeeld "virsh
  pool-edit default" voor de standaard pool die bij het installeren van
  libvirt aangemaakt wordt.
- via virt-manager: menu "Bewerken", optie "Verbinding details", dan
  naar tabblad "Storage" gaan en vervolgens het tabblad "XML". Daarin
  voeg je een element toe:

  <pool type="dir">
    <format type="qcow2">
  </pool>

  Zorg ervoor dat je de andere zaken niet wijzigt.

Daarna zou een nieuw-aangemaakt VM het formaat qcow2 moeten hebben.

Een volledige lijst met alle ondersteunde formaten voor een directory
pool vind je op https://libvirt.org/storage.html#directory-pool, en de
details van het <pool> element zijn gedocumenteerd op
https://libvirt.org/formatstorage.html

Groeten,

--
     w@uter.{be,co.za}
wouter@{grep.be,fosdem.org,debian.org}

I will have a Tin-Actinium-Potassium mixture, thanks.

Antwoord per e-mail aan