Hoi,

Welke software is te gebruiken als reverse web proxy
met een ingebouwde (of aan te bouwen) portier functie?

Met reverse web proxy is een daemon bedoelt die HTTP requests
opvangt, uitsplitst en doorgeeft aan achterliggende HTTP services.

Bij portier moet je deze keer ook denken aan persoon die toegangscontrole
doet. Iemand/iets wat bepaalt "wel of niet naar binnen".

Mijn inschatting is de dat Apaches, Nginxs, Caddies en Traefiks wel iets
hebben waar te configureren is welke HTTP requests nog "fair use" zijn.
Maar hoe noemen zij dan hun portier functie? Is het reeds aanwezig
of moet je een of andere module activeren? Hoe heet die dan?

Probleem wat ik voorzie, probleem wat ik wil voorkomen, is dat
webservices die ik voor mezelf en wat vrienden neerzet, dat ie ook
gebruikt worden door "ik wil het wel hebben, maar er niets voor doen"
types. Misbruikt, uitgebuit, door zulke types. Aan hun wil een HTTP 409
of HTTP 451 met bij behorende pagina teruggeven.

Waar de "portier" op moet letten is vanaf waar een HTTP request komt.
En bij meer dan N verzoeken in tijdsbestek "tijd van alleen halen is
voorbij" antwoorden.

Welke richting zoek ik verder moeten zoeken?

Groeten
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse