Hoi,

Ik kreeg melding dat een backup mislukt was, en ik wou kijken. Het bleek dat ik ook niet kon inloggen via SSH.

Op een gegeven moment zag ik de melding "ssh Exceeded MaxStartups". Machine gereboot, zelfs twee keer. Op een gegeven moment kon ik weer inloggen.

In de logs zie ik dit soort meldingen:
----
Apr 21 00:00:07 fileserver dbus-daemon[318]: [system] Activating via systemd: service name='org.freedesktop.login1' unit='dbus-org.freedesktop.login1.service' requested by ':1.122' (uid=0 pid=197561 comm="/usr/bin/python3 /usr/share/unattended-upgrades/un")
-----

Let ook op de laatste stuk wat eindigt op "un", net alsof er iets is weggevallen.

"systemctl unmask dbus-org.freedesktop.login1.service" geeft geen foutmelding, maar hij blijft "masked".

Iemand een idee hoe dit te debuggen?

Groet,
Paul

https://vandervlis.nl/