Hej!

Jag har här fått den lösningen jag letade efter, och ska nu kompletera den
llite om någon får samma problem, eller vill göra en liknande configuration

se nedan.

Kör "X -indirect <host>" på den maskin du vill sitta vid.  <host>
skall vara en maskin som servar XDMCP indirect request (* BROADCAST
INDIRECT).Kör _inte_ xdm på den maskinen.  Då skall du få upp en
chooser.

HTH,

Micce

--
Mikael Hedin, MSc +46 (0)8 344979 (home) +46 (0)70 5891533 (mobile)
[gpg key fingerprint = 387F A8DB DC2A 50E3 FE26  30C4 5793 29D3 C01B 2A22]

för att kunna få med den lokala maskinen i chooser listen, så confa xdm så
den inte hanterar :0 (den egna primära skärmen eller X servern
i filen Xservers ska inte finnas några :0 servrar)
Xaccess
så har jag ett lokalt lan, med brandvägg utåt så för mig går det bra med
*               CHOOSER BROADCAST

.
nu när jag har jag då xdm på båda burkarna, som INTE hanterar "lokala X
server" (efter inlogging måste jag altså skriva startx, om jag vill ha X).
Men om jag vill ha x på den ena eller andra burken så har jag dessutom den
möjligheten att skriva
X -indrirect burk2, och därmed få en chooser.

i X kan jag med detta shell script även då logga in igen via chooser på den
burk jag behagar, (jag har 5 linux burkar hemma....)
---script----#!/bin/bash
#!/bin/bash
# Detta startas Xnest på maskinen som har X (legolas)
# Geometry är bara för att jag skall få en definierad storlek, den ger eljest
# en lite konstig storlek.
#
#set -vx
y=800                   # Storleken på skärmen, ändra bara denna, resten fixas
x=`expr $y \* 3 / 4`
ind=192.168.2.1         # Servern som har xdm igång för INDIRECT CHOOSER,
                        # se /usr/X11R6/lib/X11/xdm/Xaccess på _den_ datorn.
Color=TrueColor

[ $# -gt 0 ] && display=$1 || display=`ps -ax|egrep 'X |Xnest'|grep -v
grep|wc -l`
display=`expr $display + 0`
#display=`expr $display + 1`
xbase=`expr 20 \* ${display} + 00`
ybase=`expr 15 \* ${display} + 00`
Xnest -class $Color -indirect ${ind} -name "Server is
${HOSTNAME}:${display}.0" -geometry ${y}x${x}+${ybase}+${xbase} :$display
rm -f /tmp/.X${display}-lock /tmp/.X11-unix/X${display}
----/script----
så nu kan jag vara inloggad på en maskin, och X windows från flera maisker i
en Xsession.

Om ni har frågor, så hoppas jag att jag kan besvara dom..
Annars vill jag bara tacka för en hjälp jag fått.

Ett extra tack till
/Fredrik Persson
/Karl
/Micce

Som via dom svar jag fick löste mer än detta problem..

/Lasse

Till