Moro kaikki!
Kiintoisia keskusteluja nämä;
ehkäpä joku väsää yhteenvetoa RM:aan?
Kuten monet ovat todenneet, nämä antenni-rx-häiriöjutut ovta usein
"mystisiä" ja kokeilua vaativia.
N. 40 vuoden kokemuksella toteaisin, että viime vuosina pahimmat
(ärsyttävimmät) häiriöt ovat läppäreiden (ja joskus pöytäkoneiden)
virtalähteiden häiriöt. Useinhan ne säteilevät myös koksilinjaan ja
sekoittuvat sitten muihin vaippavirtahäiriöihin. Taannoin, kun testasin
myös kuuntelua metsässä pelkällä akulla IQ:lla, tuli tosin myös
läppäristä häiriöitä sinne tänne.

Muuten yhteenvetona muita havaintoja:
- Pohjanmaan QTHni on aina ollut yhden 20 KV-linjan alueella ja mm.
Aasia-langat menee n. 30 asteen kulmassa siitä ali-> selvää kohinaa,
joka peittää ne heikot sinkut
- välillä siellä oli (nyt myös Kungsböleen tulossa) mahd. vanhemmalla
tekniikalla (KB:ssä ehkä modernimpi) vesijohtoverkoston pumppuasema n.
250 m päässä -> QTH lähes kelvoton ainakin 5 v.
- ADSL killussa -> tämähän menee mökkiQTHn nurkalta maalaistaloon ->
longwire lähes samaan suuntaan melko kohinainen 500-1100 kHz ja ko.
puhelinlinjan läheltä vedetty länsilanka piti poistaa kohinan vuoksi
(tämä ratkennee, kun paikallinen puh.laitos luopuu linjasta (tai
Sonera, joka sen omistaa) -- onneksi BOG eri suuntaan pelaa kohtuudella
(BOG muutenkin suositeltav anti-qrn-antenni magneettisten loop/flag yms
ohella)

Muutama eksoottisempi häiriölähde:
- sähköhuopa, joka mökillä joskus kiva (kipinähäiriö laajalla alueella)
!
- mökkisaunan erikoinen "jouluvalokaapeli-valaisin" -> samoin voimakas
häiriö koko mw:llä

73s TK
- ja kelit nousussa ...

Tarmo Kontro
Kymenlaakson AMK
University of Applied Sciences
PL 9
FIN-48401 Kotka
+358 44 7028 342
fax +358 5 2208209
29.10.2010 10:46, Matti Ponkamo kirjoitti:
> Eilen (28.10.) oli paikallisella hamssikerholla keskustelua aiheesta
> antennit ja voimalinjat.
> Jutellessa tuli esille galvaaninen erotus syöttöjohdossa.

Enpä tiedä, mitä tämä tarkoittaa. Sovitinhan hoitaa erotuksen antennin
ja syöttöjohdon välillä, mutta että itse syöttöjohdossa.

> Ja mites noi häviöt (myös kuristimissa)?

Kuten Rolle totesi, ei kai ne merkittäviä ole, enemmänhän sitä on sitten

koksin pituuden mukaan, mutta onneksi sekin on MW:llä niin pientä.

73, MR