From: "Ilpo J Leppänen" <i...@iki.fi>
To: "Suomalaisten DX-lista" <dx@hard-core-dx.com>
Sent: Sunday, November 27, 2011 11:11 AM
Subject: Re: [DX] Balun testing

Hyvä, että päästään asian ytimeen!  Mittaaminen on hauskaa ainakin minun
mielestäni. Voisin jossain vaiheessa HP
8753D   http://ijl.fi/laitekuvia/hp_8753d_1.jpg  piirikoneella noita myös
katsella kun vähän jo kyllästyttää gigataajuuksien mittailu. Ja sillä alue
lähee 300 kHz:stä. tai sitten rakentamallani DG8SAG:n suunnittelemalla
värkillä   http://ijl.fi/vna2009.html
Tietysti MiniVNA:takin voi käyttää vaikkei sillä hienompia eroja
havaitsekaan......

Maailmalla on kylläkin runsaasti enemmän muidenkin valmistajien toroideja -
varsinkin teollisuus käyttää harvemmin esim. Amidonia.  En ole ihan
tarkkaan selvillä kaikkien firmojen nimistä tällä hetkellä koska ne
tunnettuun tapaan niin usein muuttuvat. Ainakin tulee mieleen heti
Siemensin ja TDK:n valmisteet  ja Japanissa on muitakin.

Minua viehättäisi vielä juttu jota olen meinannut kokeilla jo kymmenen
vuotta eli oikeasti mitata arvojen muuttuminen lämpötilan suhteen koska
sitä pitäisi valmistajien speksien mukaan tapahtua ja lämpötila-alue on
ulkokäytössä Suomessa aika laaja.

73,s IJL