Tässä on mielenkiintoista se, että tämmöinen häiriöllinen poweri syöttää virtaliitännästä vastaanottimen sisään tuota häiriötä. On sitten täysin laitteen sisäisestä suodattelusta, johdotuksesta jne. kiinni pääseekö sitä kuinka paljon antennipuolelle ja sitä kautta mukaan kuunneltavaan signaaliin. Mielestäni ainakin tuossa 2008 mittaamassani Perseuksen powereissa oli nimenomaan keskiaalloilla melkoista piikkiä.

Pitäisi varmaan kantaa tömaalta kotiin läjä erilaisia 5V hakkuripowereita ja vertailla. Tein aikoinaan tarkoitusta varten oikein mittausadapterilaatikonkin jolla estyy kyllä kaikki muut ulkopuoliset häiriöt paitsi ne jotka pääsevät testattavan powerin liitosjohdosta kuten aiemmin mainitsin.

Tuossa yhteydessä olisi luonnollisesti helppo kokeilla mitä virtajohtoon pistetyt toroidit vaikuttavat.

Kuvissa näkyi muuten meikäläisen 10MHz referenssin iso piikki - sitä minulla on huusholli täynnä, mutta ei haittaa muuta kuuntelua.....

73,s IJL

Varmaan choken käyttö myös virtajohdossa, minulla niitä on toistaiseksi vain antennikaapeleissa. Tosin en itse pysty tuota Perseus-PSU:n häiriötä havaitsemaan esim. muista radioista ja pitää varmaan olla todella häiriöttömät olosuhteet, ennen kuin siitä kannattaa stressata. Taitaa olla hakkurivirtalähteiden huippua häiriötasoltaan!

MR