"Antaa kaikkien kukkien kukkia" - tässä voisi sanoa. Monelle meistä -
ainakin itselleni - on aivan sama, millä tavalla ja missä kukin
kuuntelija kuuntelusuorituksensa tekee. Elämme hyvin vapaamielisiä
aikoja.
Mutta pitkän tien juridiikan asiantuntijanana voinen vahvasti väittää,
että "DX-kuuntelu" -sanan semanttinen merkitys on vuosien saatossa
muuttunut. Tuo edellisen puheenvuoron lopussa esittämäni hyvinkin
reaalimaailman esimerkki antaa ehkä ajattelemisen aihetta. Mitä omaa
täytyy vähintään kuuntelu- ja raportointiprosessissa olla, että voin
tehdä kuunteluraportin, jossa väitän, että "olen (itse)
kuullut/kuunnellut asemaanne"? Ehkä tämäkin olisi hyvä määritellä - tai
sitten ei.

Maailmahan on täynnä etäasemia - joita voi käyttää Internetin kautta.
Suomessa ja ulkomailla, omia tai vieraita, yksi tai useita kuuntelijoita
yhtä aikaa. Tarpeeksi Internet-kaistaleveyttä - ja tällöin on
mahdollisuus myös nauhoittaa etäaseman kuuntelemaa aluetta
laajakaistaisesti tai useita eri pistetaajuuksia. Tekniikan kehittyessä
tulee mahdolliseksi hyvinkin pian jakaa 1-2 MHz kaista reaaliaikaisesti
suoraan useiden kymmenien, jopa satojen kuuntelijoiden käyttöön. Ja toki
kaikki kuuntelijat ovat tällöin "itse asemaa kuunnelleet".
Etäkuuntelu-aseman aikaa voisi vuokrata tuntitaksalla - ja pitää tästä
vaikka nettihuutokauppaa á la Huuto.net.

Edellä oleva on osoitus maailman muuttumisesta - mutta jotta saisimme
kaikki kuuntelijat edes jollain lailla "samalle viivalle", olisi hyvin
tärkeää näkyä, millä systeemillä kukin on kuuntelutapahtumansa
toteuttanut.