Niinpä Pentti osuitpa naulan kantaan: miten lienee laskenta esimerkiksi
jenkkien kohdalla. Olen filatelia-harrastukseni parissa törmännyt
1920-luvun villitykseen eli QSL-merkkeihin. Aloitin niiden keräilyn
periaattella merkki aikoinani itse  kuulemaltani asemalta (niitä ei
"onneksi" ole monta). Tuolloin nousikin vastaan ongelmaksi amerikkalaisten
asemien ja niiden tunnusten tosi monimutkainen historia. Sekä asemia että
tunnuksia myytiin ja vaihdettiin (ja ilmeisesti tehdään vieläkin huimalla
vauhdilla). Eräs esimerkki: Nykyinen asema WTAM perustettiin vuonna 1923,
muuttui 1956 KYW:ksi, edelleen 1965 WKYC:ksi, 1972 WWWE:ksi ja sitten 1996
uudestaan WTAM:ksi. Näistä oma qsl on WWW:ltä.

Entä jos jollakin nykykuuntelijalla sekä vanha WTAM, KYW, WKYC, WWWE ja
nyky-WTAM, onko pistesaldo 5 vai 1?

Sinänsä keskustelu etä- kimppa- ja yksittäiskuuntelusta on aika
mielenkiintoista. Kun lähtökohtana oli moite lehden pääkirjoituksen
vanhakantaisuudesta (eli 1970-lukulaisuudesta), niin samaa voisi myös sanoa
keskustelusta. Yhtä kiivasta ja samanlaisia argumentteja käyttäen kuin
kautta vuosikymmenten on DX-kuuntelijoiden keskuudessa käyty - milloin
mistäkin asiasta. Minusta vain osoitus harrasteen "hengen" säilymisestä.

Kuuntelun ja pistelaskennan iloja itse kullekin toivottaen

73 de SEH (1950-luvun kuuntelijafossiili)