En ole kaikkia maailman vahvistinkytkentöjä tutkaillut, mutta mikä sitten on Nelson-periaate? Nelsonin kytkentöjä on kyllä audiovahvistimissa. Nortonin aikoinaan patentoimaa kytkentää on eri variaatioina kyllä käytetty runsaasti.

Tosiasiasia on, että aika harva on kovin laajaa repertuaaria eri vahvistimia samaan aikaan ja täysin vertailukelpoisissa olosuhteissa kokeillut. Eroja vahvistimien välillä ensinnäkin on vahvistuksen määrässä ja kohinaluvussa. Viimemainitussa ei kannattane kuitenkaan kuvitella sen vaikutusta merkittäväksi kunhan se on "riittävän pieni" . On ihan mahdollista toki käyttää vastaavia komponentteja kuin korkeimmillakin taajuusalueilla käytetään Ultra Low Noise-vahvistimissa, mutta MW:llä siitä ei välttämättä ole enää hyötyä.

En myöskään usko yhden valmistajan "ainoisiin autuaisiin" ferriittimateriaaleihin tai toroideihin. Isot valmistajat hallitsevat kaikenlaatuisten kelasydänmateriaalien teon ja yleensä löytyy maailmasta ainakin 4-6 valmistajaa jolla on samat ominaisuudet omaavia materiaaleja. On sitten eri asia onko jonkun valmistajan materiaaleja helpompi harrastajan saada. Tässä suhteessa esim. Amidon on aina ollut suuntautunut harrastajamarkkinoille, mutta taas varsin vähän käytetty teollisessa laitevalmistuksessa verrattuna Siemensiin, Neosidiin, TDK:hon yms.

Hauskoja nuo salaiset kytkentäkaaviot. Niiden takia on työelämässäkin aikoinaan jouduttu uhraamaan pitkiä toveja kun on ollut pakko saada "purettua auki" jonkin laitteen kytkentä jonka valmistaja on esim. tehnyt konkurssin ja mitään tietoa ei saa. Pahimmat on purettu epoksivalusta ennen piirtämistä. Liiketoiminta pitäisi olla kannattavaa jollain muulla tavalla kuin salaamalla laitteen toteutus mahdollisilta kilpailijoilta.

73,s IJL