From: dx-boun...@hard-core-dx.com [mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com] On
Behalf Of Ilkka Martikainen
Sent: 4. joulukuuta 2012 23:19
To: 'Suomalaisten DX-lista'
Subject: Re: [DX] nyypio nettipersauksellaan

Ei tuo Perseuksen päivitys nyt ihan ilmaista ole - jos haluaa ottaa
FM-konvertterin kanssa oikean näyttötaajuuden mukaan, maksaa tuo pieni lisä
muistaakseni jotain 30 euron paikkeilla!
Teknisessä mielessä SDR-laitteen raja tulee vastaan siinä, kuinka monibittinen
tuo "DAC" siinä on - eli muuntopiiri analogisesta antennisignaalista
digitaaliseksi. Vrt. esim. äänikorttien 16 vs. 24 bittiä tai
käyttöjärjestelmien 32 vs. 64 bittiä. Kun Perseus on suunniteltu, oli
saatavilla vain 14 bittisiä piirejä. Esim. tuo NetSDR käyttää 16 bittistä
Xilingin-piiriä. Lisäksi ominaisuuksiin vaikuttaa ratkaisevasti
näytteenottotaajuus, Perseuksella tämä on muistaakseni jotain 66 MHz luokaa,
NetSDR 80 MHz.
Perseus oli hyvä vastaanotin - kun se aikanaan tuli markkinoille ... mutta nyt
malli alkaa olla jo teknisesti vanhentunut. Olisi ehkä uuden "raudan"
version aika - ohjelmallisesti tuota 14 bittisyyttä ja 66 MHz
näytteenottotaajuutta ei voida "ylittää".