Kyllä tosin nuo Telefunken E1501 tai Racal  RA1792 pöydälle kelpaisivat ...

Lähettäjä: dx-boun...@hard-core-dx.com [mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com]
Puolesta Ilpo J Leppänen
Lähetetty: 6. joulukuuta 2012 9:04
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] Nysse Nyypio

SDR:ää löytyy toki kovastikin ammattipuolelta ja perinteisillä sen alueen
laitemerkeilläkin on valikoimissaan tämän tekniikan vastaanottimia. Ja on
tullut uusia merkkejäkin kuten IZT Gmbh, jonka laitteista olen aiemminkin
linkkejä laittanut, mutta kukaan ei ole asiasta kommentoinut.
http://www.izt-labs.de/uploads/tx_cnizt/Product_Information_IZT_R3000_V3.2_0
3.pdf
R3000-sarjan laitteet tarjoavat tyypillisesti HF-alueella +40 dBm IP3:n
(Perseus ilmoituksensa mukaan+31dBm) ja 24 MHz tallennuskaistalevyden.
Nämä tietysti maksavat niin paljon, etteivät sovi harrastajien kukkaroille
uusina, mutta kenties samoin kuten vanhat kalliimmat analogivastaanottimet
sitten joskus kun tulevat käytettyjen markkinoille.

SDR-vastaanottimissakin pelaavat samat lainalaisuudet kuin perinteisissäkin
radioissa eli jos signaali etupään vahvistimessa tai huonojen
kaistasuotimien takia sekoaa niin ei siitä hyvää tehdä millään
digitaalitekniikalla tai ohjelmistolla. Minkä tasoisia sitten ovat esim.
Perseuksen etupään suotimien virityspiirit ja etuvahvistin verrattuna
toteutuksiin joissa on haettu todella korkealuokkaisia ominaisuuksia.
Mielikuvakseni on jäänyt jo pitkään se, etteivät nuo bandisuotimet näissä
sen paremmin kuin useimmissa harrastelijoille markkinoiduissa
perinteisissäkään liikennevastaanottimissa kovin korkealuokkaisia ole
olleet.

DX-kuuntelun nykymuoto on siinä mielessä poikkeava, ettei vastaavaa käytetä
kuin jossain radiotarkkailussa tiedustelupuolella - siis laajakaistainen
tallennus. Kun radiota käytetään perinteisellä tavalla niin se mahdollistaa
käyttää teräväpiikkistä preselektoria tms. rajoittamaan ulkopuolisia
taajuuksia ja tulos on varmasti useissa kuuntelutilanteissa parempi näin
varsinkin jos voimakkaita asemia on paljon läheisillä taajuuksilla.

Vaikka minulla on niin mittalaitteissa kuin radioissakin paljon tietokoneen
yhteiskäyttöä ja se on monin paikoin hyvin hyödyllistäkin niin on se silti
mukavaa kuunnella oikeaa radiota jossa saa käännellä oikeita nappuloita kun
päivät saa töissä muutenkin tuijotella tietokoneiden näyttöjä. Ja mieluimmin
radiossa paljon nappuloita eikä yhtään valikkoa.

73,s IJL