Kiitoksia JSA! =)

Mutta kun..., toisen veljeni mukaan päässäni on vain yksi ainokainen herne,
joten sille käy kuin Tuntemattomassa sotilaassa: "Turhaan toistasa ehtii..."

Joo, jatkanhan minä muisteloita, nämä ovat vain pieniä yksityiskohtia
sieltä täältä.
Tarkoituksena kuitenkin on kärsiä (ja aivastella) tuota pölyä sen verran
tänä vuonna, että saan aikaiseksi Radiomaailmaan juttusarjan
dx-menneisyydestäni.
Osa 1 yleistä ja loput osat dx- maanosittain.
Ja tietysti verifiointeja (niitä minusta mielenkiintoisimpia) paljon
mukaan, mutta ne minun on lähetettävä skannattavaksi/ kuvattavaksi vaikkapa
liiton toimistolle, mulla ei ole moisia aparaatteja kotosalla.

Tuosta Sierra Leonesta vielä.
Yllättäen kuulin SLBC:n ekaa kertaa 1977 (kahtena iltana) en lyhyillä vaan
keskipitkillä taajuudella 1205 kHz.
En muuten ollut ainoa, sillä samaan aikaan lokipalstan mukaan asialla oli
muistaakseni ainakin EJH.
Täytyy tuo päivämäärä tarkistaa, mutta vuosi oli 1977.

Olen muuten yllättänyt itseni!
Aiemminhan kirjoitin, että viimeksi olen asemia raportoinut 1993,
maaliskuussa tulee 20v täyteen.
Jollei oteta sitä viime vuoden FM- raporttia Islantiin lukuun.
No mutta, tänä vuonna olen raapustellut tasan 30 raporttia!
Ne ovat vielä kuorissaan odottamassa hyllyssäni perjantaita, että saan
pienen eläkkeeni..., joten on varaa lähettää moiset.
Olen aikoinaan päättänyt, ettei ainoatakaan email- vastausta kansiooni tule.
Eli tästä seuraa, että asemia on lähestyttävä etanapostilla.
Sinällään helppoa olisi, jos tulostimessani olisi mustetta, sillä
nopeastihan nuo tietsikalla kirjoittaa.
Mutta kun mustetta ei ole, on otettava vaihtoehto B: raportit kirjoitetaan
käsin valmiille lomakkeille.
Ja kun tuon tekee muutamassa päivässä on kirjoituskäsi aivan hyytelönä. :)

Raportoinnissani koko dx- urani aikana on ollut yksi mielenkiintoisuus:
mitä paremmat kelit ja mitä paremmat antennit sen vähemmän raportteja.
En silloin tuhlaa aikaa muistiinpanojen kirjoittamiseen kummemmin, kirjaan
vain asemat ja nauhoitan ne.
Jonkun helmen voin poimia sieltä täältä joskus.
Sitten (kun harvoin) se raportointi-into tulee, silloin kelpaa vaikka
Moskova, ja tuo into (siis harvoin) tulee yleensä silloin, kun
antennikalusto on vähintäänkin surkea ali lämpöpatteritasoa.
Tosin tuolla systeemillähän ei niitä maita/ asemia (niitä parempia) oikein
kansioon hevillä tule.
Urallani on myös 5-6 vuotena tapahtunut niinkin, että vihkoihini on
asemista kertynyt tarkoituksella kamaa raportteja varten, mutta sinne
vihkoihin ne sitten jäikin.
Kun tuo raporttien raapustelu ei ole mielipuuhiani.
Jälkeenpäin voi tietysti miettiä, että olisihan sitä Riukiu-saaretkin
voinut aikanaan raportoida, Guinea-Bissaunkin, Hong Kongin, Etelä-Jemenin
(pohjoiseen oli yritystä) ym., mutta se maito on jo maahan kaatunut.

t. MNi Hailuodosta