----Alkuperäinen viesti----
Lähettäjä: j...@sdxl.org
Päivämäärä: 3.5.2013 9:02
Vastaanottaja: "Suomalaisten DX-lista"<dx@hard-core-dx.com>
Aihe: Re: [DX] DX-kisa

At 00:24 3.5.2013, Jim Solatie wrote:
>Alpon kommenttien innoittamana pari ajatusta lisää ...
>
>Olisihan se aika hienoa, jos pystyisimme luomaan systeemin, johon
>kuuntelijat haluaisivat tallentaa radioasemien ääninäytteitä. Tällaisella
>kokoelmalla voisi olla jopa historiallista arvoa.

Pauli esitteli eräänä päivänä minulle walkmanin kokoisen vempeleen, joka
tekee C-kasetista mp3:n. Tähän mennessä olen käyttänyt dekkiä ja
tietokonetta, silloin kun olen viitsinyt. Koneessa on muuten Frauenhoferin
alkupeärinen mp3-kodekki, se juuri, jota ei saa levittää, mutta jota saa
käyttää, köh köh.

Toissapäivänä kaivoin esiin kaksi kasettilaukkua C-kasetteja. Tulin
ajatelleeksi tuolloin pari päivää sitten, että pitäisiköhän näille tehdä
jotakin.

Otteita:
Radio Clarin / La Voz del CID 1987 (60 min)
Ghana BC 1989 (45 min)
Romanian vallankumousta 1989 (60 min)
R Free Iraq 1991 (30 min)
R Vilnius 14.1.91 ja 16.1.91 (45 min)
suomalaisia piraatteja 8-10 nauhaa
hollantilaisia piraatteja (laskematon määrä)
suomalaisten paikallisradioiden nauhoituksia alkaen Radio Cityn
ensimmäisestä koelähetyksestä, bandia tallennettu myös Pohjanmaan radalla
junassa eri ajankohtina
ABC Denmark 1996 (60 min)
AIR Vividh Bharati 1996 (60 min)
Radio Petroskoi suomeksi 1996 (40 min, juontaa Talvisovat-yhtyeen vokalisti)
Radio Nova 1. lähetys 1997 (60 min)

YouTubesta näyttää löytyvän kokonaisia lähetyksiä uploodattuna:
http://www.youtube.com/watch?v=AX97uTUdP3U

Enemmän olisi käyttöä Moskovan Radion ja BBC:n suomenkielisille
lähetyksille, koska niitä ei koskaan taltioitu mihinkään.

Kisailusta sen verran, että kuullut asemat -palstalla taidan olla
edelleenkin ykkösenä, mikä on naurettavaa, ja suhtaudun asiantilaan
huvittuneena.

Mieleen tulee myös aikoinaan järjestetty DX-maailmankisa. Jokaisesta
yksittäisestä lokauksesta sai pisteen kilpailuun. Tämäntyyppisen kilpailun
voisi kätevästi sitoa online logiin.

Maailmankisassa tosin tuloksena oli se, että RNE-ketjuja lokattiin
ketjuohjelmasta jokaiselta mahdolliselta taajuudelta, mikä puolestaan
kirvoitti huonosti lehtensä lukeneelta jäsenistöltä ärähdyksiä, joissa
vaadittiin selitystä asialle, ja muristiin että ei pidä lokata julkisesti
asemia, jotka eivät ole tietyn lukijan mielestä kiinnostavia.
Epäyllättävästi kilpailua ei enää järjestetty toiste.

73's JLN