Tässä eräs selitys ...
http://britgeopeople.blogspot.co.uk/2014/01/the-geomagnetic-storm-that-wasnt
-by-dr.html?m=1

Lähettäjä: Ilkka Martikainen [mailto:ilkka.martikai...@elisanet.fi]
Lähetetty: 10. tammikuuta 2014 17:57
Vastaanottaja: 'Suomalaisten DX-lista'
Kopio: ilkka.martikai...@elisanet.fi
Aihe: VS: [DX] paukku tulee

Täällä etelässä MW-kelit olivat aamusella erittäin hyvän Brittein saarille
päin - asemia kuului melkein 0930 UTC saakka. Nuo protonit ... Jostain
syystä myös tuo paikallinen häiriö - uimahallin pumppujen taajuudensäätö -
oli poikkeuksellisesti poissa.
Olettehan muuten huomanneet, että ennusteet ovat nykyisin kovin positiivisia
... tosin päin eli ennustetta parempia "kelejä" ei juurikaan ole. Vastaava
toteutuu myös sääennusteissa. Tarkoituksellista?