Moiks.

En haluaisi enää kirjoittaa tätä (kun tympii muutenkin), mutta muistutanpa
kuitenkin asianomaisia siitä, miksi tässäkin ollaan menty
(kirjoittamattomien) rajojen yli.
Kimpparaportointiin en puutu enää, jos jonkun moraali sen sallii niin
tehköön niin, minun moraalini ei sitä salli.
Vaikka se olisi kuinka perusteltua tahansa (kuten olen lukenut esim JHU:n
viesteistä) se EI silti sovi omiin moraalikäsityksiini.
Mutta koska perustelut OK, voinen muuttaa käsityksiäni, mutta
periaatteitani en koskaan.
Ne periaatteet ovat ne vanhat, jotka meillä monilla on jo DX- korvien
välissä.
Jos joillakin ei niin se siitä, valitan syvästi.
Olen aina olettanut, että kukin tuntee piston sydämessään jos menee
kirjoittamattomienkin sääntöjen ulkopuolelle.
Etenkin jos on sitä tehnyt jo vuosia olettaen, että muut hyväksyvät sen.
Ei se ihan niin voi olla..., mutta olkoon.
Kyllästyttää, tympii ja masentaakin
Kuten kirjoitin aiemmin, kukin saa tehdä miten tahtoo, koska tuo näemmä
totuus.
Etenkin peditionistit, nuo liittomme lempipossut.

Sitten SDR.
Toki tuo muutti kaiken ja se ei ole enää perinteistä DX- kuuntelua vaan DX-
tallenteiden kuuntelua.

Otanpa jälleen oman esimerkkini lintuharrastuksesta, joka heti alussa jo
monia raivostuttaa. :D
Kestäkää hetki, koska kerron saman kuin ennenkin.

Nykytekniikalla on täysin mahdollista (kuten tähtiharrastuksessa jo onkin)
rakentaa lintutorniin kaukoputkisysteemi, jolla tietsikan kautta voidaan
putken suuntaa käännellä ja nauhoittaa näkymät.
Lintupuolella moisia ei juuri tekniikan mahdollisuudesta huolimatta esiinny.
Miksikö ei?
Kas se moraali, joka lintuharrastuksessa täysin estää sen!
Tuntuuko jo tutulta?
Jos noin tehtäisiin ja mulla välineet olisi, voisin tarkistaa "peesauksena"
muiden havainnot esimerkiksi keväällä tai syksyllä.
Ou jee, Saan tiedon, 28.5.kello 11.05 ylänkötylli sen ja sen mättään takana
(elis) ja samaan aikaan laulaa samalla kellonlyömällä etelänsatakieli
(elis) ja kello 12.12 näkyy ylänkötyllistä 22 metriä vasemmalle komea
pitkäjalka (jälleen elis).
Ottaisin kuvanauhoiltani jokaisen lajin itselleni eliksenä VAIKKEN ITSE ole
ole ollut edes paikalla havainnoimassa niitä.
Tuolloin vain automaattinen nauhoitus toimi (olin itse tekemässä ruokaa ja
muhinoimassa naapurin pihtaavan piian kera) enkä itse ollut edes näkemässä
ja kuulemassa.
DX- SDR- systeemeillä nuo elikset eli pinnat hyväsyttäisiin.
Lintumaailmassa ei.
Eihan nykyajan DX- kuuntelija tunnetusti (ja monia lokipalstoja lukemalla)
ole edes paikalla kun nauhoitukset tehdään.
On vaan henkihieverissä lenkkeilemässä vaikka Näätämöön saakka (ja
kirjoittaa, että siellä häipyy turhat paineet, mitä palstoilta löytyy) kun
samaan aikaan tallenne Perseuksessa päällä.

Harrasteiden ero:
Lintumaailmassa ei koskaan hyväksyttäisi moista tallennehavaintoa, DX-
kuuntelussa se on nykyisin vakio.
Tähän tietty otetaan mukaan vanha käytäntö, että nauhurin mukana olo toki
hyväksyttävää.
Itse olen tuossa suhteessa ollut paikalla mukana joka kerta kuuntelemassa
kun nauhuri pyörii.
Kun -89 olin kuuntelemassa yhtä parhaimmista asemistani, Radio Mam
Guatemalasta, pyöri nauhuri koko ajan.
Hetken verran nukahdin ja nauhuri pyöri.
Heräsin aseman täysin selkeään kuulutukseen (joka nauhalle jäi), mutta
kuulin sen livenä ilman sitäkin.

Huoks, tehkää miten tahdotte.
Nitsevoo...

t. MNi Hailuodosta, se jäsen 2314, joka DX- kerhossa/liitossa uran aloitti
nimimerkillä MEN.