On mielenkiintoista seurata eräiden palstalle kirjoittaneiden reaktioita,
kun kaikki ei mene heidän mielensä mukaa. Olemmeko ehkä kuitenkin huonoja
häviäjiä?
Miten te voitte olettaa, että juuri te olette oikeassa? Minä haluan tätä! Ja
muiden olisi sitten tähän mukauduttava? Minun tapani kuunnella on se ainoa
oikea - näinkö se on?
Olemmehan kuin pienet lapset hiekkalaatikolla: "jos et leiki minun
määräämääni leikkiä, lähden pois". Aikuistukaa, hyvät kuuntelija-kolleegat
(koskee myös itseäni)!

Entäpä sitten - jos kimpparaportointi olisi päätöksellä hyväksytty? Me
kaikki muut kuuntelijatko lopettaisimme pisteiden keruun ja ilmoittelun
tämän vuoksi? Ja ehkä eroaisimme tämä vuoksi liitosta? Emme me nyt niin
tyhmiä kait ole ... emmehän?

Tässä maailmassa tehdään aina päätöksiä ja asioita, jotka eivät minua tai
sinua miellytä. Moniin asioihin on vain sopeuduttava ja jatkettava elämää.
Mahdollinen ratkaisu kimpparaportoinnista ei kait meidän maailmaamme kaada,
eihän? Demokratiassa on monesti mukauduttava enemmistön tahtoon - näin usein
myös yhdistyksissä. Emmehän me ole niitä "Euroopan omistajia", jotka
haluamme kaikki, nyt ja heti? "Ennen vanhaan" yhteisön etu meni yksilön edun
edelle - nyt tämä taitaa olla toisin päin?

Mutta on mielestäni tärkeää, että asioista keskustellaan, millä muulla
tavalla saadaan selville jäsenistön mielipide tai esim. tietoja näistä
uusista tavoista kuunnella? Tärkeä asia on myös, että pitäisi oppia
kestämään kritiikkiä - ja oppia, että ei ole aina oikeassa. Maailmassa on
muitakin ihmisiä ja muitakin mielipiteitä. Ja kaikki eivät aina ole samaa
mieltä kanssasi.

Ja pyydän anteeksi, jos ole esittänyt sarkastisia huomautuksia - skeptikko
kun olen - uusista kuuntelutavoista. Ja jos joku on niistä mielensä
pahoittanut. Tarkoitus ei ole ollut loukata ketään henkilökohtaisesti. Terve
kritiikki on kuitenkin monesti uuden (ja uudistusten) alku ... näin olen
tämän ymmärtänyt. Mutta toki meidän tulisi pyrkiä kaikkia hyödyntävään
ratkaisuun, jossa otetaan kaikkien liiton jäsenien mielipide huomioon. Sitä
olen tuossa omassa korjatussa pistelaskennan sääntöesityksessäni ainakin
yrittänyt. Voisitte ehkä lukea sen joskus uudelleen ... ja antaa siitä
kritiikkiä.

73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.