Niinpä. Ennustelin, että pisteiden laskenta ja merkitys tulee vähenemään, oli päätös mikä tahansa, ja näin näyttäisi käyvän. Joissain kirjoituksissa on viitattu kansainväliseen käytäntöön; en tiedä onko sellainen olemassa, mutta niissä kerhoissa ja lehdissä, joita olen seurannut, ei muistaakseni juuri missään ole pistelaskentaa.

Keskustelun aikana ainakin JHU ja JMS ovat selkeästi ilmoittaneet jäävänsä pois pistelaskennasta, nyt päätöksen jälkeen saman ovat tehneet ainakin MTM ja JJS.

Toki QSL.ien ilmoittaminen palstoille on ollut jatkuvassa laskusuunnassa jo pitkään. Olen joskus ihmetellyt itsekseni, miksi on useita sellaisia kuuntelijoita, jotka jaksavat kuunnella paljon (myös käydä Lapin pediksillä), raportoida paljon, saada vastauksia paljon, mutta eivät enää jaksa niitä palstoille ilmoittaa.

Tässä vielä pari omiin mutuihini perustuvaa väitettä, jotka "ammattimiehet" varmaan kyseenalaistavat:

-keskustelujen aikana on monissa viestissä tullut suoraan tai rivien välissä esiin ajatus, että pisteiden laskennalla ei ole paljoakaan merkitystä. Väitän, että porukassamme on silti aika iso joukko sellaisia, joille tämä pistekilpailu on varsin tärkeä.

-jos kimpparaportoinnin puolesta olleissa kirjoituksissa on ollut mainintoja, että "minulla on niin ja niin paljon kimppavastauksia ja arvostan niitä yhtä paljon kuin muitakin vastauksiani", kyseessä on aina ollut pieni määrä. Ne, joilla nyt on jo satoja niitä, eivät tätä ole tietenkään korostaneet. Ja kukaan ei tietenkään ole halunnut tuoda esiin ajatusta, kuinka monta sataa/tuhatta niitä on esim kymmenen vuoden kuluttua.

Kaikesta huolimatta toivon, että SDXL pysyy pystyssä ja jaksaa pyörittää harrastusta vielä monta vuotta. Tätä samaa huolta HN:n muuten mielestäni ala-arvoinen mielipidekirjoitus toi hyvin julki. SDXL:n talous ei ole kaksisessa jamassa, toimihenkilöitä on niukasti, lehden avustuksia (varsinkin artikkeleita) kaivataan kovasti jne. Jos minua, puheenjohtajaa tai muita hallituksen jäseniä ajoittain moititaan siitä, että emme tuo näkemyksiämme näillä keskustelupalstoilla esille, niin se johtuu pääsääntöisesti siitä, ette meillä on muuta tekemistä niin liiton asioissa kuin muutenkin. Ei meillä yleensä ole aikaa kirjoitella kymmeniä viestejä näihin keskusteluihin.

Seuraavassa puhun pitemmällä aikajänteellä, joten nykyistä hallitusta ei pidä tässä yksin syyllistää. Olen hyvin tietoinen siitä, että SDXL on toteuttanut huonosti tai ei ollenkaan toivottuja sähköisiä palveluita. Varmaan on paljon muitakin asioita, jotka ovat jääneet hoitamatta tai huonolle hoidolle. Liitosta on myös aikanaan jo lähtenyt kokonaan tai osittain useita huippukuuntelijoita, jotka ovat tulleet siihen tulokseen, että eivät SDXL:ää tarvitse. Osa on edelleen löyhästi mukana, mutta aktiivisuus kohdistuu enempi omiin netti/kaveriporukoihin. Valtaosa edellämainituista kuuluu PUDXK-ryhmään, joka tekee ansiokasta työtä huippukuuntelun edistämisessä ja järjestää kokouksia omalle porukalleen ja joskus myös kesiksiä, kuten Haapavesi 2010. PUDXK:n omat tapaamiset ja muu toiminta varmasti edistää suomalaista dx-kuuntelua. Ainoa asia, mistä olen katkera PUDXK:lle on, että viime vuonna se järjesti tapaamisensa samana viikonloppuna SDXL:n kesiksen kanssa. Tätä voi pitää jonkinlaisena iskuna vyön alle.

Yritän itse edelleen jaksaa, vaikka välillä motivaatio onkin kovin alhaalla. Katsotaan, miten käy. Olen ollut erilaisissa elimissä yli 40 vuotta, hoitanut liiton taloutta 25 vuotta, kirjoittanut suuren määrän artikkelita lehteen, istunut valtavan määrän kokouksia (mm. etsimässä turhaan sitä viisasten kiveä, jolla liiton jäsenmäärä saadaan takaisin nousuun) ja viime vuosina olen joutunut hoitamaan myös tarvikepalvelua. Onneksi hallituksessa kaikki muut ovat minua nuorempia ja toivottavasti jaksavat hommaa edelleen vetää pitkään vetää.

73

RV

Lainaus Jyrki Hytönen <jyrki.hyto...@gmail.com>:

Pistelaskennan sääntöjen selkeyttäminen näyttää johtaneen lopulta
tulokseen.  Pisteideen laskijoita ei enää ole.  Vaikka säännöistä on käyty
vlikasta keskusteua ja satoja maileja on sadoitain  sinkautettu.

 IB-QSL-palstan toimittajana sain ennen sdxl:n kokousta ilmoituksia, joissa
pyydettiin poistamaan pisteet ja tiedot palstalta. Syynä oli
kimpparaportoinnin tuomitseminen.   Nyt on tippunut vastaavia ilmoituksia,
syynä nyt kimpparaportoinnin salliminen.   Varsin ikävää luettavaa. Tämän
skisman purkamiseen ei taida enää kenelläkään olla avainta.

Nyt olisi siis tilaa QSL-palstoilla.  Kärkijoukko vaihtuu ja kymmenen
joukkoon pääsee kohta helposti, jos pako palstoilta jatkuu....  Katsotaan
miten käy.   Tuleeko enää yhtään QSL-ilmoitusta esim. IB-QSL-palstalle.....

Looginen jatko on luopua pistelaskennasta QSL-palstoilla (jos niille ei
tule imoituskia), ehkä muutaman vuoden kuluttua. Yksi iso  QSL-palsta
(ilman maanosarajoja)  jatkaisi. Sillä saisi kertoa ja jakaa muille tiedot
uusimmista QSL:istä.

73's jhy

--
Risto Vähäkainu