LED-lamputhan pääsääntöisesti ovat RF-häiriöttömämpiä kuin mitä olivat etenkin varhaisimmat ns. energiansäästölamput. Mutta netistä olen havainnut, että jotkut ovat manailleet joidenkin LED-lamppujenkin antavan ainakin keskipitkille ja lyhytaalloille roimaa rutinaa.

Muistaakseni viime syksynä tällä postituslistalla kyselin kokemuksia ja suosituksia häiriöttömistä ledeistä, ja [IJL] tuolloin kehaisi erästä lamppumallia, kun vain muistaisin mikä malli tai merkki se oli.

Tukeshan seuloi vuosi-pari sitten LED-lamppuja, ja totesi useiden halpatuotteiden olevan lähes hengenvaarallisia. Rihkamalamppujen jännitteenalentimet käsittääkseni ovat jokseenkin välitön paloturvallisuusaspekti. Ja oliko peräti niin, että joistakin lampuista voi saada juissit sormilleen, jos menee virrallisena koskettamaan.

Itse en osaa kuin kehottaa pitäytymään perinteikkäiden, tunnettujen elektroniikkabrändien tuotteissa, sillä halvalla ei saa hyvää. Mutta noistakaan ei liene missään kattavaa koostetta RF-häiriötasostaan? Oma suosikkini lampuissa ja polttimoissa on laatunsa takia aina ollut Osram, mutta tuon brändin LED-bulbeista minulla ei ole kokemusta.

73, IS