----Alkuperäinen viesti----
Lähettäjä: juha.solasa...@helsinki.fi
Päivämäärä: 27.5.2015 14:55
Vastaanottaja: "Suomalaisten DX-lista"<dx@hard-core-dx.com>
Aihe: Re: [DX] Osaatko kuunnella kaukoasemia?

Puisevuus on usein myös makuasia... Samoin erilaiset kuva-aiheet.

Käväisin SDXL:n etusivulla ja sohaisin hiirellä "Harrasteena
radiomaailma"-esitteeseen (pdf).
Esitteestä löytyy teksti:
"Sen sijaan muutamassa
maassa ulkomaanpalveluasema lähettää Suomeen
suunnattuja ja suomenkielisiä ohjelmia lyhytaaltoalueella.
Näitä lähetyksiä kuuntelemalla pääsee helposti
mukaan lyhytaaltokuunteluun."

Tuo on jo vuosia sitten vanhentunut. Minä en tiedä yhtään
ulkomaanpalveluasemaa, joka lähettäisi suomeksi.
Samaisella sivulla 8 on toki muutakin mikä ei enää pidä paikkaansa.
(Tämä vain huomiona yhdestä sivusta.)

Hyvän DX-kuunteluesitteen laatiminen on nykyisin paljon vaikeampaa kuin
ennen vanhaan. Sanoisinpa että kuuntelun aloittaminenkin on tullut
paljon vaikeammaksi. Helpot asemat ovat vähentyneet dramaattisesti,
lähes poistuneet, ja paikalliset laajakaistaiset häiriöt ovat
lisääntyneet. Entä millaisia ns. kotiradiot ovat nykyisin?

Ehkä esitteessä pitäisi asettaa FM etusijalle, ja vasta sen jälkeen
mainita alemmat taajuusalueet sekä selostaa ajantasaisesti mitä siellä
on jäljellä. Mahdollinen aloittaja tekisi sitten valintansa faktojen
perusteella. Nykyisellään tulee pettymys liian helposti.

73 de JTS

- - -