----Alkuperäinen viesti----
Lähettäjä : ilkka.martikai...@elisanet.fi
Pvm : 12/08/2016 - 11:03 (S)
Vastaanottaja : dx@hard-core-dx.com
Aihe : Re: [DX] MS: Perseidit

Lähiasemat määrittelevät vahvasti ne taajuudet, joilla kannattaa kuunnella:
siis täysin tyhjiä taajuuksia. FM Lististä sitten näkee, mitä asemia ko.
taajuudella kuuluu - etenkin Saksan vahvat asemat tulevat useinkin kohtuullisen
hyvin. Voi esim. aluksi valita sellaisen taajuuden, jossa on vahvoja
Keski-Eurooppalaisia (saksalaisia) asemia: 100 kW kuuluu selvästi paremmin kuin
1 kW. Useinkaan selvää ID:tä ei näistä saa, bursti voi olla kovin lyhyt ja
pääasiallinen tunnistus pitää tehdä taajuuden, kielen, kelien suunnan ja esim.
FM Listin WEB-streamien perusteella.

Paras taajuus täällä Etelä-Suomessa on tällä hetkellä 93,8 MHz ... PI-koodinkin
voi joskus näistä saada, jos bursti on tarpeeksi pitkä. Paras apuväline on tämä:
http://www.dl1dbc.net/Meteorscatter/
Hankala vain saada toimimaan esim. Firefoxissa, joka blokkaa javascriptin.
Sivulta löytyy tosin ohjeet, joilla tämänkin saa toimimaan. Tuota antennin
suuntaa ei kaiketi pidä ottaa niin kovin orjallisesti - asemia kuuluu, kun
antenni on suunnattuna Etelään tai Lounaaseen. Herkkää laitetta tässä
tarvitaan, signaalit ovat useinkin melko heikkoja ja 60-100 kHz kaista auttaa
vahvojen lähiasemien välissä. Ja kärsivällisyyttä ja aikaa pitää olla ...
tunnissa voi olla vain kymmenkunta hyvää "avausta" ...