• Ilkka Martikainen ursprungligen dxare men även radioamatör som sysselsatt sig som forskare i radioteknik i Tekniska Högskolan i Esbo tills blivit pensionerad - slutar nu sin 6-åriga karriär som Utility -spaltredaktör i adiomaailma-dx-tidningen efter nummer 3-2019. Han har lyft upp detta specialområde som ett nytt Intressant objekt för oss dxare i Finland, där han har tipsat bl. a. om NAVTEX stationer på frekvens 518 kHz, NDB-statoner mellan 218 - 715 kHz (A non-directional (radio) beacon (NDB) is a radio transmitter at a known location, used as an aviation or marine navigational aid.)samt DGPS (Differential Global Positioning Systems) mellan 285 - 319 kHz plus olika Volmet stationer liksom Shannon på 3415 kHz eller WA0RCR USA på 1860 kHz - ett stort spektrum mycket besynnerlig hittills okänd radiotrafik för många. Jag vill tacka Ilkka för en ödmjuk attityd och 100 % vilja att kasta sig I det ämnet som han ville obevekligt forska, observera, rapportera och sedan referera i sina grundligt insatta dx-vinkar i en speciell remsa av radiokunnande. Ilkka har påvisat det konkret vad allt otroligt man kan hitta på radiobanden när man bara vill...låt oss ta en framåtriktad böjd bugning åt alla fina sektioner av den här flugan utan att göra sig offer till något osynligt. Orättvisan i världen består och är ganska konstant. Ångesten lindrar litet när man vill se mera positiva saker runt om sig själv - som en allmänmänsklig kurs för livet generellt. Glad påsk åt alla! :) mvh Kari • “Saudiarabien med 1000 kW och Iran med 50 kW gick bra att höra också, men om programmen var intressantare än plingen var 10 sekund är upp till var och en. Jag tycker det är ett kul experiment på 1512 kHz -- och visst vill avsändaren ha uppmärksamhet -- Det är min uppfattning att alla amatörer vill när de gör sin CQ. Jag tvivlar dessutom på att sändaren kommer vara kvar där så länge till. jag oroar mig inte för att dessa 10 watt skall bli ett problem för avlyssning på 1510 kHz. För min del kunde jag lätt fasa ned plingen och höra Saudiarabien hyfsat och även Iran under. Fast personligen föredrog jag plingen.... 73 SCH • Ullmar Qvick: “Det förvånar mig att tillkomsten av en sändare med 10 watt på mellanvågen möts med kritik Några negativa reaktioner när gamla kända storstationer med trevliga program slagit igen för gott har jag inte sett till!. Men en 10 w sändare blir misshaglig. Ja, den stör ju koranläsningen från Iran och Saudiarabien. Är det förklaringen? https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/jahvetti-torjui-vihollispropagandaa-radiossa Ett exempel från Rundradions arkiv på hur Moskva ropade och kommenterade mitti mellan den pågående radiosändningen via Lahtis LV station. Något motsvarande kan det vara svårt att hitta ingenstans i världen! Mycket sällsynt! mvh Kari • Håller med Torolf till 110 procent. Skälet härtill är som jag ser det ganska enkelt. Jag både är sk sändaramatör och dx-are. Sändaramatörerna jagar länder/qsl/diplom mm på för denna verksamhet fastställda frekvensområden. Där kan man testa olika antenner sändarmoder mm mm utan störa annan verksamhet, tex mw-dxare inom 530-1710 khz. Om man är väldigt intresserad hur ens egna signaler når ut i världen är ju tvåvägskommunikation en ganska lämplig sysselsättning. Är man dessutom intresserad av vågutbredning på lägre frekvenser kan man ju alltid som sändaramatör sända på 160 meter alternativt 600 meter eller tom 2200 meter... Att man lägger ut signaler på mellanvågsbandet framstår för mig som väldigt egoistiskt och som om personen i fråga har ett väldigt stort behov av bekräftelse..., jag hörs jag finns. En mer lämplig variant vore nog att facebooka, tweeta eller instagramma eller vad det heter nuförtiden. Sammanfattningsvis, sluta störa mw-dxarna... Mats Andersson/SM4GOJ • torolf.johns...@xxx.se Tyvärr är man tvungen att lyssna på skräpet. Jagar man en station på 1510 usb så hörs de meningslösa tonerna i sidbandet. Tonerna skär igenom på ett helt annat sätt än en vanlig am-station på 1512. 73 Torolf • Alf Persson Jag håller med Kari. Jag tycker att i princip allt nytt som dyker upp på våra frekvenser Är intressant. Vill man inte så är man ju inte tvungen att lyssna. Låt maskrosorna blomma. Alf • Appropå krigsminnen ang Lahtis LV-station. Dåtida radiopubliken konfunderade ofta vad månne vara den pipande morse-tonen som störde njutningen av det normala radioprogrammet av Finlands Rundradio via Lahtis, som var det heltäckande huvudmediet för hela landet liksom Mottala i Sverige eller Kalundborg i Danmark. Som känt - Soviet störde regelbundet Lahtis sändningar genom ropa mellan programmet sina egna kommentarer på det pågående progammet. Det var i sig ett spännande drama för dåtida åhörare speciellt därför att Rundradion började ganska snabbt att genmäla till dessa mellanrop lika satiriskt liksom provokatörskan Tiltu agerade troligt från Leningrad eller från en närmare station vid fronten. Tiltus propaganda intrång vore nästan värd av en film för oss, senare generationer för att visa, vad östgrannen egentligen har sysslat med, redan länge sedan innan det här trollandet har kommit till tals och som nu berättas som ett nytt fenomen; dvs det är bara uppvärmning av en gammal soppa så att säga. Men tillbaka till dessa morsesignaler inom Lahtis radiosändningar - dessa var inte ryssarnas störsändningar, fick vi veta då länge efter krigets slut; dessa var signaler av en radiofyr för krigsflygplan inom Finland för mörkorientering. Speciellt viktiga var dessa för den tyska flygtrafiken som underhöll de 100.000 tyska bergsjäger som försvarade finska Lappland mot att Soviet inte skulle verkställa sin krigsplan att skära Finland itu vid linje Uleåborg! Tyskarna närvaro fungerade väl och var till en stor del värnande så, att Finland blev trots alla förväntningar, inte occuperat av stormakten Soviet! Det beskrivs ofta som en upprepning av kampen mellan David och Goljat. Vi har alltså att berätta en bra och positiv historia om en radiofyr på broadcasting band! Den var i en liten men kanske i en viktig roll att rädda Finland från katastrofen! Inte dåligt eller hur! Mvh Kari • Ok du har väl motiverat din åsikt trots att fyren är bara 10-wattare. En av mina finska kompisar fick stora böter på 80-talet när han hade en liten piratsändare på 3 W motsvarande en vanlig Julgransljus/lampa! Nu vinden har vänt sig åtminstone i Holland där 1-wattare lokala MW radiostationer får man grundas ganska smidigt. Är en liten fyr värre än en riktig radiostation, är en fråga i sig. Någon kan bli störd (!) i bägge fallen. Radioamätörer har dock även sina egna frekvenser på MV. Radiofyr klassifiseras kanske ändå som en annan verksamhet? Känner inte djupt det där...Ändå - du spelar trevlig musik på KV! Tack för det! mvh Kari • 'Stig Hartvig Nielsen' hartvig@... [nordx] kirjoitti 2019-04-15 Jag håller inte med om, att detta är ett intressant projekt. Jag tycker, att det är ett ovanligt fel projekt. Jag tycker, att mellanvågen uteslutande bör användas för broadcast sändningar och inte för radioamatörer og deras ”radiofyr”. Glöm inte hur arg radioamatörer blir, när en (afrikansk) broadcast-station sänder i 7 MHz-bandet … Best 73’s, Stig • Ett par svar även kommit till Finland! Ett ovanligt intressant project som sådant! Kinna 1512 är hörbar i hela Norden, skulle jag tro! mvh Kari
Lähde: Nordx
PS. Muistakaahan Pongaa Piraatti Pääsiäisenä - "kisa" viikonloppuna

---

Viestin toimitti Posti24.fi

Posti24 on ilmainen. Posti24 on turvallinen. Posti24 on suomalainen.