On Tue, 20 Feb 2007, Mäenpää Teijo wrote:

> Hyvä, että tallennatte QSL:iä.
> Kannattaa kuitenkin muistaa, että arkistokäytössä poltetun CD:n ja DVD:n
> varma käyttöikä on 10-20 vuotta, jonka jälkeen täytyisi polttaa uusi tallenne.
> Voi vain arvailla, löytyykö CD:lle lukulaitetta 30 vuoden kuluttua. Ei taida
> vanhoja lerppuasemiakaan enää olla kenelläkään; ainakaan käyttökunnossa.

Jossain Ylen dokkarissa haastateltiin vuosi sitten Kansalliskirjaston
edustajaa, joka varoitteli näistä uusista digitaalisista
tallennusmenetelmistä.  Ne luovat helposti tallennuskierteen, kun joku
formaatti vanhenee ja dataa pitää siirtää jos jonkinlaiselta levyltä ja
asemalta uuteen formaattiin, eikä koskaan ole taetta onko uusikaan
tallennusformaatti kestävä ja lopullinen.  Siksi Kansalliskirjasto varoo
näiden käyttöä.  Paperi on osoittautunut luotettavaksi ja kestäväksi
tallennusmuodoksi.  Siitä on kokemuksia yli tuhannen vuoden ajalta.
Cd-levyjä on valmistettu 1980-luvulta alkaen ja osa niistä toimii
edelleen, varsinkin painetut äänilevyt.  Halvat vähittäiskaupoissa
myytävät itse poltettavat cd-levyt eivät ole yhtä hyviä, joku Bilteman
levy saattaa olla lukukelvoton jo muutamassa vuodessa (merkillä on
väliä).  Dvd:n kestävyydestä yli 20 vuoden ajalta on vielä vähemmän
varmaa tietoa.

> 73's
>
> TSM

JM