From: "Felipe Neuwald" <[EMAIL PROTECTED]>
To: ""Lista Brasileira de Discussão sobre FreeBSD (FUG-BR)""
<freebsd@fug.com.br>
Sent: Friday, October 20, 2006 5:45 PM
Subject: Re: [FUG-BR] Para os gurus do PF+ALTQ

Welkson,

Veja: http://www.openbsd.org/faq/pf/queueing.html

" Note that queueing is only useful for packets in the /outbound/
direction. Once a packet arrives on an interface in the inbound
direction it's already too late to queue it -- it's already consumed
network bandwidth to get to the interface that just received it. The
only solution is to enable queueing on the adjacent router or, if the
host that received the packet is acting as a router, to enable queueing
on the internal interface where packets exit the router."

somente tráfego outbound, tráfego de saída. QoS você faz na sua rede, no
firewall / roteador. E QoS é Qualidade de Serviço entre as redes, não de
uma máquina para outra. Entre as redes significa entre as redes e os
hosts que estão nas redes. É difícil você fazer um bom QoS quando a
origem e destino dos pacotes é a própria máquina que faz o QoS
(firewall, roteador). E mais: QoS garante banda na sua rede, não na
Internet como um todo.

Abs,

Felipe Neuwald.