Dobré ráno,

A: Video Na RT

===========

1. Já bych to neviděl tak jednoduše a černobíle. Jasně, byl to popularizační
rozhovor na Russia Today

2. V první citované větě bych zaměnil "insist" za něco jako "insist if
possible" nebo dokonce "prefer".

3. Zdůrazňoval že není fanda OpenSource (tj. nemluví o OpenSource ale Free).
V tom vidím zásadní problém, jestliže je software jenom Free, tak za něj
pouze neplatí. Ale opět "private entity", tentokrát ale "private (person)
entity" má kontrolu nad vládním "digitálním zpracováním".

4. Poslení větu bych opět zaměnil za "It should be avoided if not
necessary".

B. K debatě na výkonné radě:

=====================

Ano, bylo by teoreticky prima, kdyby stát musel "prokazovat, že nakupuje
komerční software, protože není k dispozici odpovídající OpenSource řešení".
Jsem k tomu však skeptický, bylo by to v praxi úplně k ničemu. Hlavně proto,
že existují některé základní lidské vlastnosti, které přinesla evoulce (tj.
potřeba přežít): pohodlnost, móda, klientelismus, strach z nového s čím
nemám zkušenosti ("tohle mi přeci funguje, kdyby ten OpenSource byl k
něčemu, tak už by ho všichni používali"), neuvěřitelná flexibilita a
nadlidská pracovitost komerční sféry při snaze otevřít si dveře do státu
(když jsou dvěře otevřené, už je to jiná).

Pro ty, kteří nikdy nepracovali ve státní správě, uvádím malý příklad (pro
Policii, NBÚ a NKÚ deklaruji, že je naprosto fiktivní a jen modelový):

1. Chci si koupit notebook s nějakými parametry

2. Našel jsem si, že z notebooků na trhu mi z hlediska parametrů vyhovují
jen tři. Nejlevnější z nich je značka A a stojí 27000,- bez DPH. Je fakt
dobrej, takovej bych si asi domů nekoupil, ale opravdu ho potřebuju.

3. Jsem povinnen vše dělat přes otevřené výběrové řízení, elektornické
tržiště atd.

4. Rozepíšu všechny parametry notebooku, který chci do formuláře. Jsem již
zdatný úředník, místo "500GB pevný disk" napíšu "alespoň 500GB pevný disk"
(aby to nebylo diskriminační). atd atd.

5. Jako zkušený úředník se smířím s tím, že za mých 70000,-Kč si nekoupím
dva notebooky, ale bude jenom jeden. Ale koupený výběrovým řízením, aby se
to nedalo napadnout. Ano, opravdu je většinou vysoutěžená cena 2.3x vyšší
než tržní, protože v elektronickém tržišti je jen málo hráčů a ti mají své
dohody. Jako že tam vládne monopol skoro ve všech komoditách.

6. Za měsíc po odeslání se mi to celé vrátí jako velký průšvih: "Tenhle
paramater grafické karty, který jsi tam napsal dodává jenom jeden výrobce.
To není přípustné, pokud chceš něco takového, dolož analýzou nezávislé
firmy, že nic jiného není k dispozici a také mi okamžitě dolož, že nutně
potřebuješ právě tyto parametry. Jak jsi vůbec mohl něco tak strašně
napsat?". Po dvou týdnech snahy to vzdávám, raději ustoupím z toho parametru
a doufám, že mi stejně přijde co jsem potřeboval. Šéf si už pamatuje, že si
na mne musí dávat pozor, protože mám asi nějakou provizi v té firmě co u nás
distribuuje ty grafické karty. Sám si už našel, že ty moje parametry splňují
jen tři notebooky na trhu. A navíc mu dělám problémy a všechno zdržuju.

7. Přijde mi po třech měsících konečně ten počítač. Stál "jenom" 47000,- bez
DPH. Je to děsná šunka, koupil bych jí za 19000,-. Neměl jsem ustupovat z
toho parametru grafické karty. Nevím co mám dělat, na tom stroji mi Oracle a
SDE a ArcGIS a ERDAS neběží.Jsem totálně FUBAR!!!

8. Přijde kamarád, že bych to mohl řešit OpenSource. Vypadá to prima. je na
to hrozně málo času, ale všichni dělají přesčas a nakonec to všechno klapne.
Nadále to zužitkujeme a chvíli budeme pomocí OpenSource hodně dobře
fungovat. Nakonec se však někdo zmíní, že nevyužíváme ESRI které je
standardem a vzniká problém. To je ale jiná větev příběhu.

9. Úkol plníme i na té šunce a šéfovi je divné, jak to že jsem nedočerpal
jsem 23000,- z vyčleněných peněz. Jsem za blbce.

10. Ženské co nám dělají výplaty a starají se o nás si kvůli mně nemohly
koupit novou tiskárnu, protože jsem si vydindal, že potřebuju 70000,- na
notebook. Samozřejmě to v papírech, které mi dávají k podpisu při předání
notebooku vidí a dávají náležitě najevo, co jsme to my ajtíci za pitomce
(nejsem ajtík, ale pro ně jo).

11. Jsem vyvrhel co nemyslí na ostatní a dělá všem jenom problémy.

pár let pauzy

12. Nemám IQ tykve a znám zaručený způsob, jak si koupit přesně ten můj
notebook za 27000,- plus 6000,- náklady co zmizí cestou. Bez problémů, za
měsíc notebook na stole. Přístě už nejsem Mirek Dušín (=debil) udělám to
tak, jak to dělají všichni ostatní, co chtějí pro stát to nejlepší. Zní to
blbě, ale je to tak.

13. Za tři roky se všichni při vánočním večírku shodují, že už jsem se
konečně naučil normálně nakupovat. Jako abstinent si dávám pár panáků. Nikdo
neví proč, ale mají radost, že jsem týmový kluk. Že ze mne něco pořádného
udělali.

Obdobně by to bylo s OpenSource. OpenSource se do státní správy musí dodávat
jako vnitřní součást řešení za peníze. Jinak to nejde. kdo nevěří, ať jde do
státní správy na dvacet, třicet let pracovat, pochopí. Důvody nejsou v té
státní správě, ale to by byla opravdu politika, to sem nepatří.

Radek Augustýn