Díky za rady,

1) GPKG jsem zkusil nějaká úspora ve velikosti souboru proti TopoJSON je,
ale zase časová ztráta při dekódování. A OpenLayers to nacpe zase do paměti
rozežraného GeoJSON  [1]

2) Zkusil jsem tippecanoe  + tileserver.php [2, 3] což skončilo "Error:
Unimplemented type: 3", výklad je poměrně široký.

3) Přímo číst maptiles umí leaflet, ale jen pokud jde o rastrová(?) data.
[4]

4) samotné binární PBF se mi podařilo vytvořit, ale jen pro přiložený
příklad, moje data převedená do pbf už načíst nešla s chybou "Error:
Expected varint not more than 10 bytes  pbf-dev.js:268:15". [5][6]

5) tedy jsem skončil zpátky u TopoJSON a Openlayers, kde to s pomocí
ol.Cluster jakž takž chodí:

http://nakole.templ.net/prestupkyMPB-dopravni.htm
<http://nakole.templ.net/prestupky2016MPB.htm>

zdraví Dan Bárta