sön 2011-04-24 klockan 20:18 +0200 skrev Samuel Lidén Borell:

> Skulle inte säga att det är så mycket, det viktigaste är väl att komma
> ikapp Nexus/BISP med signering av PDF:er (som tillkom vid årsskiftet)
> och att certifikathämtningen testas av fler användare.

När/vilka används signering av PDF:er?

> När det gäller kortstödet så har jag inte testat det själv, så jag kan
> inte uttala mig om det behövs något mer där.

Gör man det som nämns i wikin så fungerar det utmärkt. men missar man
att köra "pkcs15-tool -L" så går det som sirap.

Ett alternativ för att slippa använda fil cache är att vid början av
sessionen starta en bakgrundsdaemon som all kommunikation går igenom
istället för att starta om från början vid varje operation. Men hjälper
naturligtvis inte vid inloggning utan bara signering.

> Jag skrev ihop ett förlsag på en "Roadmap"[1] på wiki:n för ett tag
> sen med lite fler idéer för framtida versioner. Kanske tog i lite med
> version 0.4.0 där, nu när du frågar om 1.0 tror jag att det är bättre
> att vänta med features & platformar och få klart en stabil och
> användbar version 1.0 snabbare.

"lite"...

Det enda jag håller med om är möjligtvis "Signering av PDF" och "Byta
lösenord". Och för 0.4 räcker det gott att en av dessa är på plats.

NGE/NGP säger jag blankt nej till, av flera skäl. Den lilla vinst i
smidighet detta ger uppväger inte de stora nackdelarna
  - Omfattande reverse-engineering av Nexus krävs för att analysera
krypteringen
  - Krypteringsnyckeln som används av Nexus är hemlig och deras
intellektuella egendom.
  - I mångt och mycket jämförbart med att knäcka kopieringsskydd. Skulle
vi göra detta i USA så riskerar man att dra på sig DCMA anmälningar.
  - Den hemliga krypteringen i Nexus är deras skydd mot att kundernas
identiteter blir stulna. Bryter vi upp denna och visar hur svagt detta
skydd egentligen är så finns risk att relationen tar onödiga snedsteg.

Angående Mac & Windows så finns inte samma behöv av FriBID på dessa
plattformar. Användarna på de plattformarna föredrar i absolut största
majoritet Nexus klienten även om FriBID skulle kunna stödja de
plattformarna. Givetvis, lägger någon ned arbete på att stödja någon av
dessa plattformar så visst, men inget som någon FriBID release skall stå
och vänta på, vare sig det är beta eller 1.0.

Och skulle vi porta till Windows så dyker även punkten "Porta till MSIE"
upp då MSIE har ett annat plugingränssnitt. Rätt meningslöst att
tillhandaha en Windows port som inte funkar med MSIE.

Mvh
Henrik

Till