Speciaal voor iedereen die van Japan houdt, neem eens een kijkje in het leven van een Japanse family man. http://joi.ito.com/moblog/ Deze man is hardstikke hip. Hij houdt namelijk een 'moblog' bij, elke dag plaatjes gemaakt met de mobiele telefoon.

Zoals Vodafone daarvoor adverteert als Vodafone Live. Vodafone wil graag dat je zoveel mogelijk plaatjes verstuurt omdat ze anders weinig aan je verdienen als je die GPRS verbinding alleen gebruikt voor tekst. Als je telefoon GPRS heeft, zoals bij een i-mode of Vodafone Live abo, dan krijg je een rekening uitgedrukt in megabytes en niet in seconden gesprekstijd. Tekstjes zijn slechts kilobytes, dat tikt niet aan. En alleen mensen zoals ik typen en lezen zoveel e-mail per GPRS dat het opvalt op de rekening. Ik heb een professionele GPRS verbinding genomen voor mijn geweldige Handspring Treo 270, http://www.handspring.com/products/treo270 maar uiteindelijk is het fijner om mijn iBook aan te sluiten op die GPRS telefoon en het als 'draadloos modem' te gebruiken. Permanent online terwijl je in de trein zit, ideaal. Maar wel 8 euro per megabyte... (vorige maand had ik 11 euro op de rekening staan).

De weblog zoals we die al een paar jaar kennen bestond uit korte dagelijkse tekstjes. Maar het lijkt dat weinig mensen dat volhouden. Per 1 januari is bijvoorbeeld Tonie Ringelenstijn, 's lands bekendste weblogger er mee opgehouden. http://tonie.net

Beelden zeggen meer dan woorden zegt men. Ze zijn in ieder geval makkelijker. Makkelijker dan schrijven en zeker makkelijker dan lezen, vooral als je het Japans niet beheerst.

Maar deze Groningse student (?) heeft een combinatie van mobiele kiekjes en thuisgeschreven praatjes in zijn moblog. Hij bezoekt feesten, loopt met zijn hond in het bos en heeft The Lord of the Rings: Two Towers in Rotterdam gezien. http://www.camarados.com/

Het lijkt net alsof hij alleen maar vriendinnen en vrouwelijke collega's heeft. Een vriend van hem, Henki, wordt wel genoemd (als computernerd) maar we zien alleen de gigantische bende van zijn kamer met een uitgedroogde plant. http://www.camarados.nl/images6/foto.htm?DSCF6996.jpg

Bron hiervoor was Francisco van Jole in de Smallzine van deze maand. http://www.smallzine.nl/artikel.php?ID=7570

--
ReindeR