De Imageviewer is zo'n (rood) plastic ding dat je als een verrekijker voor je ogen richting het licht houdt en waarmee je stereoscopische nep 3D beelden kan zien. Je steekt er van boven dan zo'n witte ronde schijf in met plaatjes op diaatjes in microformaat. Echt zo'n seventies gadget. Ik herinner me een serie Zwitserse bergen. Met twee ogen kan je diepte zien door de afstand tussen je twee ogen en je brein doet de rest van het rekenwerk. Of zo.

En zoiets zag ik nu ook net op het web. Alleen het diepte-effect wordt bereikt door de twee linker-en-rechteroog beelden te mixen. Denk ik. Vooral bij de eerste foto kan je het goed zien, daar is de achtergrond ver weg en verspringt dan ook substantieel. Kijk maar even in de verte met een vinger vlak voor je neus en knijp dan afwisselend je linker en je rechteroog dicht. Zelfde effect als op die eerste foto, zo kan je dus diepte zien. Nog leuker is om nu met 1 oog dicht naar je koffietap te rennen, doen! (nerd!)

Volgens mij is de Flash-animatie gebaseerd op jaren 70 of 80 foto's aan het strand ergens in de VS van A.

http://www.hi-beam.net/stretcher/ab_5.swf

Mooie foto's ook. Ik wil ook ooit stereoscopisch fotograferen leren, misschien met twee omgebouwde digitale camera's...

De link had ik dit keer uit Erwin vd Zande z'n zondagse linkenlijstje, bedankt Erwin! http://www.vanderzande.com

In dat lijstje stond ook een link naar een interview uit 1977 met Arnold Schwarzenegger over drugs en een gangbang in zijn sportschool. http://www.thesmokinggun.com/archive/arnoldoui1.html Ben benieuwd of dat geen probleem is om Republikeins senator te worden in Californi‘.

En dan nog iets. De gevel van jeugdtheater de Krakeling aan de Marnixstraat is nu behangen met de foto's die ik hier op 8 juni vorig jaar liet zien, die van http://www.pinhole.nl

--
ReindeR