Hei!

Peter, jeg kan af tekniske grunde ikke se dine filmklip, men jeg vil
tilslutte mig det som Anders Heerfordt skriver: det er meget godt at der
fokusseres på rul som selvrednings-teknik.

Jakob, tak for dine indlæg.  Jeg synes nu det er ganske godt (og ikke helt
uvigtig) at vide hvad det er hvad, og hvad man kalder for hvad. Så derfor
et par ord om terminologi.
En oplisting og inddeling af alverdens rulleformer har Michael Daly
lavet:

Han overtager inndelingen af ruller efter deres mekanik i brace roll og
sweep roll fra Paul Dutky: The Bombproof Roll and Beyond, og jeg foreslår
vi følger ham.
Hvis vi holder os til Dutky's inddeling, så er det du viser på
http://www.farout.dk/magasin/rul_din_havkajak.htm og
http://www.farout.dk/magasin/rul.htm
ikke forskellen mellem sweep og brace roll, men forskellen mellem bagover-
og forover læning. Jeg ved ikke om en ren sweep roll kan kombineres med
forover-læning - men i hvert fald kan brace roll og advanced brace roll
kombineres med bagover-læning. Begge dine billedserier viser en sweep
roll, eller en advanced brace roll, dvs. sweep først og hipsnap siden, det
kan jeg ikke se. I begge serier er din båd tiltet ca. 45 grader op, når
pagaien står i  ca. 45 graders vinkel til båden i horizontalplanet. I en
ren brace roll ville kajakken ligge helt vandrett indtil pagaien står
vinkelrett på båden (Dutky's figure 6.8 a,b, side 57 i min udgave fra
1998).

Plask fra Oslofjorden - Hening.

Denne besked var sendt af Hening Bettermann<[EMAIL PROTECTED]> fra webforum Havkajak
Snak.
<http://nx.dk/~havkajakroerne/php/phorum-3.4.2/read.php?f=7&i=464&t=447>

Besvar via email