Hej. Jeg vil gerne lige kort berette, at jeg i sommers forsøgte at ro
Sjælland rundt. Startsted var Korsør Roklub (da jeg bor i Korsør). Jeg gik
imod uret rundt om Sjælland, d.v.s. Korsør / Skælskør / Karresbækminde /
Knudshoved odde / Vordingborg / Stege bugt / Fakse bugt / og til sidst til
Køge marina hvor jeg desværre måtte afbryde turen på grund af
seneskedehindebetændelse, som var så slemt at jeg til sidst ikke engang
kunne løfte min drikkedunk med hånden.
Problemerne startede allerede på 2.dagen sidst på dagen hvor jeg godt
kunne mærke at der var noget galt. Jeg tog mig dog ikke rigtigt af det
(jeg har ALDRIG lidt af dette før i mit liv). 3.dagen blev det værre og
der blev jeg først rigtig opmærksom på problemet. Mit højrehåndled var
kraftigt hævet og der var også en lille bule på indersiden af håndledet.
Problemet blev værre og værre. På 4.dagen roede jeg fra Rone klint ved
Præstø til Bøgeskoven ved Køge sønakke. Her udviklede det hele sig til at
jeg som sagt ikke kunne løfte noget med højre hånd. Selve padlingen trak
jeg med venstre og førte pagajen igennem vandet...uden at trække spor. Mit
håndled var på det tidspunkt lige så tykt som min overarm + at der var en
bule på indersiden af håndledet på størrelse med et dueæg. 5.dagen roede
jeg om morgenen fra Bøgeskoven til Køge marina hvor jeg ankom sidst på
formiddagen. Her besluttede jeg mig for at afbryde turen rundt om
Sjælland. Jeg ringede hjem og fik min kone til at hente mig. Det var en
utrolig skuffelse for mig at måtte afbryde kun ca. halvvejs rundt. Men
omvendt...jeg skulle jo ikke sætte nogen verdensrekord og jeg ville ikke
smadre mig selv, hvilket jeg følte at jeg gjorde, hvis jeg fortsatte. Op
til turen havde jeg trænet ca. 2 gange om ugen om aftenen med ca. 10-15
km. og den ene dag i weekenden med en 25 km. Jeg har aldrig lidt af
seneskedehindebetændelse i mit liv før. Jeg roede med min hjemmelavede
grønlænderpagaj, hvilket jo netop skulle være en fordel (og min
hjemmebyggede kajak), så derfor kom det helt bag på mig.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om nogen af jer andre har været ude for
noget ligende...om man kan forebygge det, så det ikke sker for mig
igen...og i givet fald hvordan?
Ps. mine dagsetapper lå på 40-50 km. om dagen, dog med 60 kilometer på
3.dagen.
Med rosportshilsen
Bruno Kold

Denne besked var sendt af Bruno Kold<[EMAIL PROTECTED]> fra webforum Havkajak Snak.
<http://nx.dk/~havkajakroerne/php/phorum-3.4.2/read.php?f=7&i=469&t=469>

Besvar via email