Hej

Jeg lod her i foråret foreningens medlemskab af
ISKA(http://www.seakayak.co.uk) rende ud, fordi jeg planlagde at
stoppe med at have ansvar for vores internationale kontakter.
I sidste uge fik jeg taget med sammen og meldte mig privat ind igen.
Jeg kan se af ISKA medlemslisten, at selvom jeg har forsøgt at gøre
reklame for ISKA i Info, så har det ikke haft den store effekt på
antallet af danske medlemmer.

Så lige for at I kan se hvad I går glip af, får I her en oversigt over
nogle af artiklerne fra ISKA fine medlemsblad 'Ocean Kayaker'(OK).

Peter Carter, som mange sikkert kender fra artiklen "What am I to do
with all this water?" - http://users.senet.com.au/~pcarter/pumps.html
- skriver lidt om hans eksperimenter med brug af en (elvstrøm) bailer,
til at tømme en kajak med. "We found the self bailer to be a working
system, except when plodding to wind-ward in heavy seas". Han har et
ekstra problem med at montere en bailer, fordi hans kajakker har
integreret cockpit(http://users.senet.com.au/~pcarter/flooding.html).

Richard Atkinson beretter i tre artikler om hans 2002 færd rundt om
Storbritannien mens Simon Osborne fortæller om hans tur i år(han lover
også en bog).

Så er der en begejstret beretning fra Jonathan Walpole, som deltog i
dette års Anglesey Sea Symposium. Et af højdepunkterne var et
eksperiment med en helikopter, der gik ud på at helikopteren skulle
forsøge at vælte kajakroere med vindtrykket fra sin rotor. Forfatteren
fortæller, at tricket for at holde hovedet oven vande, er at lægge sig
i vandet i luvsiden og lave dybe støttetag(det var de der 2 point..).

Der er flere artikler om 'Hvorfor kajakken går op i vinden'. Ikke
fordi din artikel ikke var god Henning! Men hvis man vil ha' den helt
sure og vindtørre videnskabelige forklaring, så kik i OK juni og
august.

Jævnfør den aktuelle debat om VHF radioer, så er der en artikel fra en
ansat i den engelske kystvagt om GMDSS og VHF DCS(google for at se
akronymerne oversat). Ultrakort fortalt, så er GMDSS en international
standard, som muliggør at VHF DCS radioer, ved et tryk på en knap, kan
oplyse modtagerne om senderens position(f.eks. ved SOS, i stil med
EPIRB). De nuværende VHF radioer vil stadigvæk fungere. Den eneste
nuværende håndholdt VHF DCS radio der eksisterer - Simrad HD52 -
http://www.simrad.com/products/detail2.asp?ID=106 - skal ha'
positionen fra en ekstern kilde. Med andre ord - betydningen for os
kajakroere er endnu minimal. Men gi' producenterne lidt tid…

Ligeledes aktuel i forhold til debatten om vores (retslige) ansvar for
hinanden, så er der i august og oktober OK to lange artikler om dette
emne. En lektor i jura(med BCU instruktør erfaring) giver hans bud på
problemstillingen. Han neddæmper i havkajak sammenhæng stærkt det
"duty of care" begreb som engelsk lovgivning opererer med - "This is
not the Nanny State". Med andre ord - roere har i meget vidt omfang
kun ansvar for dem selv. Vi har før her på listen(Dec 2001),
diskuteret dette.

Men men... Dette er blot en brøkdel af de artikler der findes i OK.

Informationer om hvordan man bliver medlem findes på ISKA's
hjemmeside: http://www.seakayak.co.uk.
Jeg sendte £15 til ISKA og fik en stak på 13 OK blade plus lovning på
at mit medlemskab også gælder for hele 2004. Det må da kaldes et
røverkøb! (Hermed også en opfordring til dig Alfred, om at fortsætte
foreningens abonnement).

   med venlig hilsen
      Peter

Besvar via email