Sejak minggu lepas pergi kedai cari bawang susah
betul, kalau ada pun banyak yang dah busuk. Puas nak
pilih yang elok. Malam tadi ceramah Us Idris Ahmad dia
kata bawang besar di Terengganu sekarang ni RM 5
sekilo. Ramadhan lepas, jemaah Surau Alamanda adalah
buat sikit kutipan untuk bantu keluarga yang
memerlukan sekitar taman in. Alhamdulillah dapatlah RM
500, bagi-bagilah 4 keluarga di sini. Ketua Wanita
taman saya ajak isteri saya untuk agih-agihkan.
Menurut isteri saya yang paling daif ialah Puan A,
seorang ibu tunggal anak 3 , tinggal di rumah kos
rendah. Tak ada apa-apa perabot langsung di rumahnya.

Saya pun tak boleh bayangkan macamana kehidupan Puan A
menjelang 2008 ni. Sewa rumah RM 250, api air tak
masuk lagi. Kerja sebagai jurujual, gaji bersih tolak
itu ini sekitar RM 580. Anak 3 orang, sorang nak masuk
darjah 6, sorang darjah 5, sorang 5 tahun, mungkin tak
masuk tadika sebab tak mampu.

Kepada mereka yang ingin membantu Puan A, bolehlah
hubungi saya, nanti saya akan berikan no tel dan no
akaun Puan A, berilah bantuan terus pada dia. Dan saya
yakin ramai lagi sekeliling saya, sekeliling tuan puan
yang nasib mereka macam atau lebih teruk dari Puan A.

Kita boleh jangkakan dengan keadaan ekonomi sekarang,
harga minyak bakal naik, harga barang makin lama makin
naik, kalau kita tidak membantu, akan ramailah
anak-anak yang keciciran, akan ramailah ibu tunggal
hanya mampu mengikat perut.

Sayang sekali, kalau dulu pemimpin negara seperti
Khalifah Saidina Umar ra akan turun padang cari
keluarga susah. Tetapi sekarang keluarga susah
terpaksa menunggu giliran , untuk mengisi borang
bantuan Baitul Mal. Siapa yang memegang tanggungjawab
tersebut bersedialah dengan jawapan apabila ditanya
dalam kubur kelak.

Bagi pihak saya hanya inilah yang saya mampu lakukan.
Beri kesedaran pada kita semua. Tak ada duit, kita
cari siapa boleh bantu. Aku hanya berserah pada Mu Ya
Allah.

  Blog Rozmal http://waghih.blogspot.com

Yayasan Amal Malaysia http://www.amalmalaysia.net
  Yayasan Aman Palestin http://www.amanpalestin.com