APAKAH hukumnya jika seorang isteri jatuh cinta terhadap seorang teruna berusia
20-an? Hubungan saya dengan suami sudah tidak sehaluan membuatkan rumah tangga
kami goyah.

Suami saya jarang memberikan nafkah. Dia mempertikaikan tanggungjawabnya
sedangkan saya bekerja, mendapatkan wang bagi menanggung anak. Ini membuatkan
saya bosan.

Bagaimanapun, teruna berkenaan selalu memberikan semangat serta mengambil berat
mengenai saya sehingga sanggup menerima saya dan anak jika tiada lagi jodoh
bersama suami. Teruna berkenaan mempunyai kekasih hati dan menyatakan
kekasihnya itu tidak sesuai dengannya. Malah, teruna itu mendakwa mempunyai
keserasian dalam perhubungan. Sehingga saat ini kami masih menjaga batas
hubungan cuma perasaan saja yang sering mengganggu saya.

MIEZA, Kuala Lumpur

SEBAGAI seorang wanita yang bergelar isteri, anda hendaklah mengelak daripada
jatuh cinta kepada orang lain. Hukumnya haram bercinta dengan orang lain selain
suami.

Bagaimanapun, latar belakang keluarga sendiri yang sudah goyah menyebabkan
perkara begini berlaku. Untuk mengelak anda terjerumus dalam keadaan dosa
kepada Allah dan suami, Islam memberi peluang kepada suami isteri untuk
berdamai terlebih dulu. Dengan itu rumah tangga terus dapat dikekalkan.

Islam membenarkan seorang isteri menuntut cerai jika mendapati dia dilayan
secara buruk oleh suami seperti tidak diberi nafkah atau ada alasan kukuh
menurut syarak untuk berbuat demikian.

Ini termasuk suami jahat sehingga isteri tidak mampu hidup bersama. Rasulullah
s.a.w mengingatkan wanita Islam dalam hal ini: "Apabila saja seorang isteri
meminta talak kepada suaminya tanpa alasan yang jelas, haram baginya bau
syurga." (Hadis riwayat Abu Dawud).

Perceraian penyelesaian terakhir dalam menyelesaikan kemelut keluarga. Dengan
itu kedua-dua bekas suami isteri dapat hidup bahagia dengan pasangan
masing-masing dalam perkahwinan seterusnya. Islam juga tidak menggalakkan hidup
membujang.

Firefox 3 Faster, More Secure, Customisable and FREE.
http://my.downloads.yahoo.com/firefox/

Kirim email ke