-----Original Message-----
From:    Al- Salafi
Sent:    Thu, 30 Sep 1999 08:23:05 PDT
To:      [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED]
CC:      [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED]
Subject: Re: H-Net* ASWJ vs tasauf

"Maaf setahu saya, tasauf ini mengajar bab bagaimana nak bersihkan hati, nak
ikhlas dlm amal, nak dapatkan sifat sabar atau dengan kata lain, nak
dapatkan sifat2 mahmudah dan buang sifat2 mazmumah.. ini macam perbandingan
antara satu fahaman yg sesat dengan yg tidak sesat..  sesatkan belajar ilmu
tasauf? laaa..kalau ilmu tasauf sesat, ilmu apa yg tidak sesat?.
boleh perjelaskan kan..."

Assalamulaalaikum saudara,
   Ilmu apa yang tak sesat? Ilmu yang takkan sesat dan aakan dijaga oleh
Allah sampai Kiamat ialah AlQuran dan sunnah Rasulullah SAW. Dan standard
ilmu itu ataupun piawai ialah apa yang telah dilakukan oleh para golongan
salaf ( para sahabat, tabiee dan tabiaat). Apa yang diorang tak buat pada
masa mereka, tak boleh ada pasa masa sekarang. Dahulu, diorang tak pernah
buat ilham, mimpi dan kasyaf sebagai sumber hujjah dalam deen, so semua itu
tidak boleh digunakan lagi dan ini adalah bidaah. Dahulu diorang tak pernah
mengucapkan kata2 shirik seperti "Ana AlHaq", so selepas tu tak boleh lagi
kata ( tapi Mansur Al Haj Laknatullah kata!).
   Point sekarang ialah jikalau kita mahu berada dalam siratulmustaqim, kita
KENA JADIKAN JALAN PARA SALAF ( sahabat, tabieen dan tabiaat) sebagai
standard piawai kita! Perlu diingat bahawa jalan siratulmustaqim ialah SATU
SAHAJA. Tak boleh dua, tak boleh tiga. So,  sufi/tasauf dah out... shiah pun
out... murjiah out.. muktazilah out.. khawarij out.. bahai out... qadari
out... batinaih out.. semua out!
   Macam mana kita nak tahu kita ikut jalan siratulmustaqim? Senang
sahaja... Jalan siratulmistaqim ialah jalan apa yang base AlQuran, hadis
SOHEH Rasulullah SAW, dan juga aathar sahabat RA dan juga kata2 ulamak
Rahimatullah yang mejadikan STANDARD PIAWAI mereka ialah para salaf. Selain
daripada tu, out...

>jamaah
>dlm

>salafussoleh

>majusi,
> >

>    ye ke tasauf berasal dari kristian,yahudi? budha...

>menurut

>menghancurkan
>kasyaf

>hakikat

>-
> >

>     tasauf tidak bersandarkan kepada al-quran dan hadith ke?
>   kasyaf setahu saya, bukan sumber hukum dlm Islam.

>     camana nak sampai maqam ihsan? apa kah amalan yg membolehkan seseorg
> [...]

Get Visto!  Groups, event calendars, email, and more...
Check it out @ http://www.visto.com/info

The content and views expressed in this message do not in
any way reflect the opinions or policies of McAfee.com.